Nintendo var uppenbarligen inte redo att överge det framgångsrika varumärket Wii. De behöll det och lade till ett U. Wii U heter Nintendos uppföljare till företagets mest populära stationära konsol någonsin. Företaget fokuserar åter igen på spelkontrollen.

Wii U får en kontroll med en stor 6,2-tums tryckkänslig skärm. Eftersom den kan streama det som visas på TV-apparaten kan man fortsätta att spela det spel man nyss spelade på TV:n ifall det krockar med vad partner vill se på TV just då. Men kontrollen har även en mängd andra användningsområden. Den kan interagera med Wiimoten eller balansbrädan till Wii Fit och även fungera som en enskild spelenhet och läsplatta. Den har mikrofon, högtalare, kamera och gyroskop. Antalet användningsområden lär växa i takt med att utvecklarna lär sig formatet.

Det är tydligt att Nintendo arbetat hårt för att knyta till sig fler tredjepartsutvecklare den här gången. EA var för första gången på scenen i en Nintendokonferens och lovordade Wii U. Bilder från Ninja Gaiden III och Tekken flimrade förbi och gav tillsammans med flera andra spel ett mer ”vuxet” intryck. Nintendo nådde fler än någonsin tidigare med Wii – nu vill de nå ännu fler.

Kontrollen ser ut att vara nästan lika stor som en iPad och personligen tycker jag att de användningsområden som visades på presskonferensen var rätt lama. De påminner om vad man kan göra med Kinect, med den stora nackdelen att du måste hålla i en stor, klumpig kontroll. Kommer kontrollen verkligen att förhöja spelupplevelsen så mycket som Nintendo påstår?

Wii U är således en förfining och vidareutveckling av Wii-konceptet snarare än en ny revolution. Man kan se på detta på två sätt. Å ena sidan lyckades Nintendo under den pågående spelgeneration tack vare att man vågade gå före och vara revolutionerande. Wii U står inte för revolution utan evolution. Å andra sidan träffade Nintendo så rätt med Wii. Att bara kasta detta bakom axeln och göra något helt nytt vore att inte utnyttja den stora kundgrupp som redan finns där ute och charmades av Wii. Självklart vill Nintendo rida vidare på den popularitetsvåg som Wii åtnjutit fram till nu.

Mycket mer vet vi inte just nu om Wii U. Inga detaljerade specifikationer, inget om val av lagringsmedium. Och vad kommer den att kosta? Konsolen liknar en billig digitalbox, men kontrollen ser onekligen dyr ut. Av vissa spel att döma ligger konsolens prestanda nära Xbox 360, av andra är det endast en marginellt uppdaterad Wii det handlar om. Nintendo släpper i alla fall med Wii U sin första HD-konsol. Den saknar dock hårddisk och har endast, precis som spekulationerna sade, ett inbyggt flashminne. Konsolen kommer i stället ha stöd för hårddiskar och SD-kort via USB-kontakt.

Allt handlade förstås inte om Wii U. Även Nintendo 3DS gavs stor uppmärksamhet. Många spel är på väg, bland andra Super Mario 3DS, som ska släppas innan jul, och Luigi’s Mansion 2. Uppföljaren till Gamecubespelet släpps alltså inte till Wii U utan till Nintendos bärbara 3D-konsol. Även onlinetjänsten Virtual Console kommer till Nintendo 3DS.

Wii U lanseras 2012. Kotaku har lekt lite med den. Se Nintendos hela presskonferens här.

Är detta framtidens sätt att spela?
(Visited 33 times, 1 visits today)