– Spel ska vara realistiska.
– Nej, spel ska vara en flykt undan den trista verkligheten!
– Spel ska vara normkritiska.
– Nej, spel ska spegla livet som det är, på gott och ont!
– Spel ska var goda föredömen i porträtteringen av kvinnor. Mer genus åt folket!
– Nej, spel ska inte ta ställning!
Det är inte alltid lätt att reda ut vad spel är och framför allt ska vara.
Krav kommer från alla tänkbara håll. Medan moralister kräver förbud mot alltför våldsamma spel (en bedömningsfråga vad det är för något, förstås) och skyller skolskjutningar på att ungdomar spelar för mycket GTA, finns det även en växande kritik mot upplevd sexism och objektifiering i spel. Här kommer kritiken ofta från feministiskt håll.
Jag ser korn av sanning i båda lägren då jag ogillar extremvåld i både film och spel och kan sucka över löjligt stereotypa karaktärer. Men som den gamla bittra gubbe jag är vill jag ändå hävda att kritiken ofta är överdriven och ofta verkar… konstruerad.
Senast ut är Effie Karabuda som kritiserar förekomsten av bordeller i spel. Hon tar några exempel. Ett väldigt färskt sådant är The Order: 1886 som innehåller ett antal scener som utspelas i en bordell, inklusive en kort sexscen som blir avbruten. Men Effie Karabuda är inte road av huvudpersonen Galahads besök på bordellen (även om det är i ett annat ärende än sex):
Självsäkert skrider han fram bland horor och kåta karlar, i en sekvens som förmodligen är tänkt att kännas kittlande – men som inte ens lyckas provocera fram mer än en trött suck.
Personligen tyckte jag att bordellsekvenserna var väldigt snygga och, ja, lite kittlande. Vad skulle hända här? Se så olika man kan uppfatta en och samma sekvens.
Effie Karabuda vill ”dra i nödbromsen”. Underförstått att vi befinner oss på en resa som leder åt fel håll. Detta tolkar jag som hennes sätt att beskriva samma sak som Kerstin Alex några dagar tidigare (också i Aftonbladet) nyligen kallade ”väldigt omodernt” och ”unket”, alltså sådant som inte anses höra hemma i det moderna Sverige.
Jag har en väldigt annorlunda syn på sexhandel än Alex och Karabuda, men detta är inte rätt forum för en utveckling av den frågan. Däremot vänder jag mig verkligen emot beskrivningen att spelutvecklarna i vars spel det förekommer bordeller och/eller sexsäljare ser det som ”ett sätt för spelaren att befästa sin manlighet och leva ut sina maktfantasier” och ”utnyttja andra för sin egen njutnings skull”. Är det verkligen vad hon tror att sexhandel handlar om? Att köpa sig makt över en annan människa?
Om detta är fallet är The Order: 1886 ett ganska dåligt exempel. Det finns inget sensationellt över bordellbesöket. Som så ofta i nämnda spel har jag som spelare väldigt liten kontroll över vad som sker. Ja,Galahad kliver rakt in i ett pågående samlag. Men den scenen känns mer buskis än erotisk eller sexistisk. Att sexköparen i fråga får duktigt med stryk (skulle ju kunna tolkas som en feministisk hämnd) förstärker inte heller bilden av skökan i underläge.
I Sverige må öppen gatusexhandel vara tämligen ovanlig och bordeller endast finnas i lönndom. Men Sverige är trots allt inte mallen för hur resten av världen ser ut eller ens hur flertalet vill att den ska se ut.
Det räcker att åka till Danmark eller Tyskland för att inse detta. Det är lite talande att tyska feminister tagit ställning för en friare sexhandel.