Alicia Wikander gestaltar Lara Croft i den nya filmen Tomb Raider, en nystart som bygger på rebooten av spelserien från 2013 men också verkar låna en hel del inslag från uppföljaren. Kanske kan filmen väcka nytt intresse för det nya spel som sannolikt är under utveckling.
Det är snart två år sedan Crystal Dynamics Rise of the Tomb Raider släpptes till Xbox One. Jag köpte det direkt och blev omgående fast. Spelet var bländande snyggt och även om det spelmässigt var väldigt likt föregångaren var det betydligt mer intressant med bättre grottor och gravar och mer spännande miljöer.
Sedan firade jag 20 år med Tomb Raider genom att köpa samlarutgåvan till PlayStation 4, ett sätt att stödja Crystal Dynamics och Square Enix som fick kritik för att Rise of the Tomb Raider var konsolexklusivt till Xbox One i ett år.
Ett nytt Tomb Raider ska vara under utveckling, och om läckorna stämmer heter det Shadow of the Tomb Raider. Jag hoppas att utvecklarna tar idéerna från de två senaste spelen vidare ännu ett snäpp. Mindre automateld och mer utforskning är två förändringar som skulle bidra med att ta nästa Tomb Raider till nästa nivå.
Det är svårt att göra både gamla fans och nya spelare nöjda. Capcom har fått erfara detta i sina försök att förnya Resident Evil, och Sega har sannerligen upplevt detsamma med alla sina försök att återuppliva Sonic the Hedgehog (för att inte tala om fansens reaktioner på varje ny bild från Shenmue III!)
Med nya Tomb Raider nåddes en hygglig kompromiss, i synnerhet i uppföljaren. Men det fanns ändå en hel del kritik mot spelet som framtida utvecklare kommer behöva ta i beaktande.
Den hubbvärld som Crystal Dynamics skapade kritiserades av vissa för att inte vara helt fri, av andra för att vara ointressant och av ytterligare vissa för att inte kännas tillräckligt som Tomb Raider.
Själv älskade jag det semi-fria upplägget där jag kunde välja att ta sidouppdrag men inte var tvungen, där uppgraderingar av vapen var enkla men samtidigt viktiga och där det faktiskt var rätt kul att satsa på att öka sin överlevnadsförmåga i det vilda.
Om jag får blir Shadow of the Tomb Raider en försiktig evolution av ett redan existerande koncept. Tomb Raider har aldrig handlat om fullständig frihet. Det som behöver slipas är snarare striderna och karaktärsutvecklingen, det sistnämnda ett nog så svårt arbete som endast ett fåtal studior i spelbranschen behärskar.
Tidigare bloggat:
Recension: Rise of the Tomb Raider
Läs även:
Eurogamer: How Tomb Raider got lost in the wilds