Musse Pigg är tillbaka i uppfräschad version av ett klassiskt Wii-spel. En del av bristerna i originalet är borta, men frågan är om Purple Lamp lyckas få detta äventyr att kännas lika relevant 14 år senare?

Disney Epic Mickey släpptes till Wii år 2010 och blev både uppskattat och kritiserat. Styrkorna låg i miljöerna och sättet på vilket Disneys världar kom till liv, men många beklagade sig över den krångliga och oprecisa kontrollen. Nu är remaken här, uppiffad och utan rörelsekänsliga kontroller, tack och lov.

Vi stiftar bekantskap med Musse Pigg, som genom en olycka dras in i Ödelandet. Här återfinns både kända och mer okända Disneykaraktärer. Däribland den allra första från 1927, den lille kaninen Oswald. Han är mer än lovligt bitter över att Musse kom och stal all uppmärksamhet från honom. Oswald har emellertid även andra bekymmer, så de två tvingas till något slags motvilligt samarbete mot en gemensam fiende.

Miljöerna i Ödelandet kan liknas vid förvridna versioner av Disneys skapelser. De är mörkare och dunklare och bär bitvis känslan av att självaste ondskan klivit in och smittat ned allt det färgglada och glättiga.

Rebrushed är alltså en remake, och det märks. Grafiken är på en annan nivå än i Wii-klassikern, och banorna har också förändrats något med nya dolda områden och pussel. Dessutom flyter det som väntat bättre och dras inte alls med samma frame drops som Wii-originalet. Det har rapporterats att Switch-versionen har vissa bekymmer, men på PlayStation 5 noterar jag inga egentliga problem, även om spelet faktiskt hackade till någon enstaka gång.

Spelet är helt klart riktat till en yngre publik. Inledningsvis översköljs vi av övertydliga tutorials som ska förklara precis allting både en och tre gånger, och uppdragen som ska utföras är av klassiskt rudimentär karaktär. Hämta den saken till en karaktär så får du hjälp. Men då måste du först hjälpa den andra karaktären med något annat. Det blir en del springande, men eftersom världarna är så pass små känns det aldrig ansträngande.

Kontrollen fick en del kritik i originalet, men utvecklarna har lagt krut på att få ordning på den. Den känns väldigt standardiserad och erbjuder inget som överraskar, men det innebär å andra sidan att det är väldigt enkelt att lära sig kontrollschemat. Musse går, springer, hoppar och dubbelhoppar. Med en snurr slår han sönder föremål eller interagerar med spakar.

Den centrala delen i Epic Mickey Rebrushed är Musses magiska pensel med vilken han kan spruta färg eller lösningsmedel. Färgen kan bygga broar, få liv i kugghjul och laga hål i marken för att underlätta för Musse att ta sig vidare. Med thinner kan man ta bort väggar och dölja allt från broar till hus, men också skapa hål i marken för att exempelvis få hinder att falla ned. På detta sätt kan Musse forma världen omkring sig för att både komma framåt och uppåt och finna dolda föremål men också besegra eller omvända fiender till vänner.

Dags för boss.

Penseln är en rolig och lättanvänd funktion, och i dess bästa stunder används den ganska smart i olika sorters pussel där det gäller att tänka flera steg framåt. Oftast är funktionen dock väldigt rakt på sak, och efter någon timme känns den där penseln inte lika spännande längre. Den låga svårighetsgraden gör att jag sällan känner behov av att utnyttja penseln på alla sätt som går, i synnerhet när det kommer till att besegra eller skaka av mig fiender. De går ofta att helt sonika springa ifrån.

Emellanåt ges möjlighet att lämna det tredimensionella Ödelandet och hoppa in i tvådimensionella världar inspirerade av gamla klassiska Musse Pigg-filmer som Steamboat Willie, Fantasia med flera. Totalt finns över 30 stycken. Tyvärr är de väldigt korta och överdrivet enkla, vilket gör att de känns mer som glimtar från förr än seriösa banor.

Jag hade verkligen önskat att Purple Lamp lagt mer energi på att göra dessa banor längre och med mer utmanande bandesign. De känns billiga, som en minsta möjliga ansträngning, och går att springa igenom på under en minut. Det är synd, för dessa banor är verkligen en fin homage till Musse Piggs arv.

Musse ges tillgång till fler förmågor efter ett tag. En rolig sådan är att det går att distrahera fiender genom att placera en TV-apparat i närheten. Självklart är de mer intresserade av att kolla på TV än att slåss, vilket köper Musse lite tid att ta sig vidare.

Här finns många hyllningar till Musses arv.
Men de tvådimensionella banorna är oerhört korta och simpla.

Rebrushed är ett ganska kort spel, och även yngre personer lär finna få svårigheter i att ta sig vidare. Överlag är det tydligt att det riktar sig till en yngre publik, och det är inget fel i det. Också vuxna kan finna mycket charm här, trots att utmaningen är ganska beskedlig. De enda gångerna jag fick lite motstånd var vid vissa bossfajter, som dessutom var ganska roliga, men det ledde aldrig till några dödsfall.

Jag tycker lite synd om Epic Mickey Rebrushed. Det släpptes nämligen någon vecka efter det mästerliga Astro Bot, och ställt sida vid sida med Team Asobis spel framstår det mesta som mediokert. Det blir lite orättvist, för Musse Piggs nygamla äventyr är inte alls dåligt. Det gör bara precis det som förväntas och är helt tomt på överraskningar.

Purple Lamp hade gärna fått göra lite mer. Men jag måste påminna mig om att det trots allt är en nyversion av ett gammalt spel, och givet dessa förutsättningar är Epic Mickey Rebrushed en väldigt trevlig spelupplevelse som gör det mesta rätt och med uppenbar kärlek till Disney.

+ Mysiga världar i vacker art design
+ Fina animerade mellansekvenser
+ Banor i både 2D och 3D erbjuder variation