Stalker 2: Heart of Chornobyl har äntligen släppts till PC, Xbox Series X/S och på Game Pass. Mottagandet har varit väldigt varmt och överlag resulterat i fina betyg. Det tog inte lång tid innan spelet passerade en miljon sålda exemplar.
Jag har sett en hel del personer som valt att stötta studion genom att köpa spelet. Och när man tänker på det är det ett smärre mirakel att Stalker 2 ens finns. Det är utvecklat av en ukrainsk studio mitt under brinnande krig. GSC Game World omlokaliserades till Prag för att kunna fortsätta arbetet. Spelet försenades gång på gång, men den 20 november var det så äntligen dags.
Som väntat har många rapporterat omfattande buggar, även efter den numera närmast obligatoriska dag 1-patchen. Studion fortsätter att stampa ut de buggar som kvarstår, och det är förmodligen ett arbete som kommer behöva pågå under lång tid.
Jag har aldrig spelat ett Stalker-spel men har haft Stalker 2 i kikaren under en längre tid. Jag fick tidigt en känsla av Metro. Jag älskade Metro Exodus. Estetiken är väldigt snarlik i Stalker 2, det finns väldigt tydliga beröringspunkter. Men också betydande skillnader. Stalker 2 är betydligt mer öppet med fokus på survival-aspekter. Det gäller att äta, sköta om sina vapen och inte blöda ihjäl.
Jag har installerat det och kommer förstås testa. Dock har jag insett att detta spel inte är för mig. Det är lite för hardcore för min smak och den begränsade tid har jag till mitt förfogande. Metro är linjärt och mer förlåtande, vilket passar mig bättre. Men jag vill säga stort grattis till studion som äntligen gick i mål, under extrema förutsättningar.