Super Monkey Ball var ett både överraskande och riktigt bra releasespel till Gamecube. Det allra bästa, om du frågar mig. Nu är aporna tillbaka, men hur bra är Super Monkey Ball Banana Blitz HD i jämförelse?

Jag har länge önskat att Sega skulle göra en remaster av Amusement Visions första Super Monkey Ball. Många uppföljare har följt, men originalet är och förblir det bästa. Banana Blitz HD är tyvärr en remaster av Wii-spelet från 2006. Rörelsekontrollerna (som gjorde det spelet… ska vi säga ”unikt”?) är förstås inte kvar, vilket vi tackar för. I övrigt är detta i stort sett samma Wii-spel en gång till.

Det som gjorde originalet så bra var förmodligen att det fokuserade på grundmomentet, nämligen att styra en boll mot ett mål genom en labyrint utan att falla ned. Det var avskalat och väldigt välgjort. Allt handlade om precision och att hålla tungan rätt i munnen.

Redan i den första uppföljaren började Sega styra bort från detta, och därefter följde en rad spel som nästan bara haft namnet gemensamt med det första Super Monkey Ball.

Apor i bollar blir aldrig gammalt.

Vilket för oss till Banana Blitz HD. Grunden är densamma som tidigare: här finns ett huvudspel där banorna ska avverkas en efter en, ett tiotal minispel där favoriten Monkey Target är tillbaka, ett onlineläge och lite annat smått och gott.

Problemet är att det inte längre handlar om precision. Aporna kan nämligen hoppa, vilket gör detta mer till en kaotisk speedrun mellan rännor och plattformar än den utsökta balansakt som det en gång var.

Ett bevis för hur galet det har gått fick jag när tvååringen här hemma lade DualShock-kontrollen upp och ned på soffbordet och AiAi rullade genom halva banan och rakt in i mål utan att en mänsklig hand nuddade styrspaken.

Detta var möjligt genom att banorna är försedda med väl tilltagna räcken, något som inte heller fanns i originalet. Det är en av flera märkliga designförändringar som Sega valt att göra.

Att kameran är placerad precis bakom apan, vilket ger noll sikt, är också ett väldigt konstigt beslut. Kalla mig gammalmodig, men jag föredrar ändå att ha lite koll på vad som finns framför mig när jag rullar min apa.

Vackert är det inte heller. Ingen spelar Super Monkey Ball för grafikens skull, men jag hade ändå önskat att en remaster hade siktat lite högre än så här. Det är för all del färgglatt, men grafiken känns väldigt 2006. Om än skarpare.

Summa summarum är Super Monkey Ball Banana Blitz HD en remaster av ett spel som aldrig var särskilt bra till att börja med. Varför Sega valde att satsa på en HD-version av just detta spel och inte det klassiska originalet (eller en samling av de två första spelen) vet jag inte.

Troligen finner vi förklaringen i att någon tyckte att det första spelet inte var tillräckligt brett och inkluderande. Men se det så här: Tetris har underhållit oss i över tre decennier just för att det är Tetris. Tidlöst. Samma sak är det med Super Monkey Balls grundkoncept.

Jag ska inte förneka att jag haft en hel del kul, trots allt. Flera av minispelen är barnsligt roliga, och att rulla apa i en boll är fortfarande underhållande. Men alla förändringar som har gjorts har varit till det sämre och då går det inte att rekommendera detta till någon annan än riktiga Super Monkey Ball-fans.

Faktum är att i synnerhet fansen lär bli besvikna.

+ Grunden är fortfarande Super Monkey Ball
+ Vissa minispel är riktigt beroendeframkallande
+ Kontrollen gör sitt jobb

– Att införa en hoppknapp var en usel idé
– Inte alls lika utmanande som originalet
– 50 minispel har blivit 10

SLUTOMDÖME: APOR I BOLLAR SKA INTE HOPPA!

Betyg: 5/10

Format: PS4 (testat), Xbox One, Switch

(Visited 200 times, 1 visits today)