Lanseringen av Driveclub till PlayStation 4 har varit allt annat än lyckad.
Spelet försenades med nästan ett år och när det väl släpptes i oktober fungerade det inte online. Vilket är illa för ett spel som skulle bäras av sina sociala funktioner.
Sony och Evolution Studios medger nu att de ”skäms” över hur lanseringen har skötts och att de arbetar hårt för att alla problem ska lösas. Evolution jobbar fortfarande med PS Plus-versionen av spelet genom att skapa serverplats.
Driveclub är emellertid inte det enda storspel som lanserats mer eller mindre trasigt under året. Microsofts stora dragplåster denna höst, Halo: The Master Chief Collection, har sedan lanseringen dragits med stora onlineproblem. Här har 343 Industries fått be om ursäkt. Ubisofts Assassin’s Creed: Unity är fullt av buggar. Fjolårets stora snackis var Battlefield 4, som drogs med massor av bekymmer.
Man kan spekulera i orsakerna till att dessa problem uppstår. En är säkert att spel aldrig har varit så komplicerade som de är i dag, med ett växande onlinestöd, share-funktioner och alltmer avancerad artificiell intelligens. Det är mer som kan gå fel, helt enkelt.
En annan anledning är dock sannolikt mer krass. Utgivarna vill ha ut spelen i tid för att få in pengar. Tidspressen är stenhård. Ändå ser vi en hel del spel försenas, vilket är lika beklagligt som det är nödvändigt.
Under 2015 väntar vi spel som Bloodborne, The Order: 1886, Uncharted 4, The Division och Halo 5. Detta är viktiga spel för Sony respektive Microsoft. Buggar, krascher och onlinestrul vore en mardröm.