Nintendo lyckades skapa något nytt, spännande och tillgängligt med Wii. Microsoft gjorde detsamma med Kinect. Båda satsade på att det skulle fungera en gång till med Wii U och Kinect till Xbox One. Båda misslyckades.

Sonys framgångar hittills under denna generation är inte helt lätt att förklara. Faktum är att Sony inte förstår dem själva. Shuhei Yoshida säger att de är glada över framgången som PlayStation 4 åtnjutit så långt, men att det också gör dem nervösa eftersom de inte förstår riktigt varför PS4 har sålt så bra. Det är ett ganska avslöjande uttalande, och nästan lite för ärligt.

Kanske är det enkelheten som tilltalar så många. Ty medan Nintendo satsade på en tabletkontroll (utan spel som visade dess fördelar) och Microsoft gick all-in med Kinect (utan spel som visade dess styrkor), utvecklade Sony denna gång en väldigt traditionell spelkonsol.

Visst är PS4 också en multimediamaskin, men dess fokus var från första början spel som spelas med en vanlig handkontroll. PS4 hade inte ens stöd för 3D-Blu-ray, mp3-filer eller CD-skivor vid lanseringen. Fortfarande saknas stöd för många filformat.

Givet framgångarna för denna traditionella spelkonsol kan Sonys satsning på virtual reality med VR-hjälmen Project Morpheus framstå som lite märklig. Har vi inte lärt oss svårigheterna med att slå igenom med en gimmick?

Nej, Sony ser det inte så. De menar att företagets kopia av Nintendo Wii remote, PS Move, var ”före sin tid”. Visst var det en mer precis kontroll än Wiimoten, men kalibreringarna drev människor till vansinne och i slutändan fanns det väldigt få bra spel som utnyttjade kontrollen på ett smart sätt. Sony har mig veterligen aldrig redovisat hur många PS Move-kontroller som sålts.

Shuhei Yoshida tror dock att intresset för rörelsekontroller kommer att ta fart igen när Morpheus når handeln. Jag tror att han har fel. Dels är VR en dyr teknik. Dels är den ännu inte färdigutvecklad, vilket gör att vi visserligen kan få en häftig upplevelse men samtidigt se illusionen förstöras av lagg.

Man måste högakta Sony för en sak: De älskar ny teknik. De har alltid legat i framkant, velat testa gränser, bryta ny mark. Och inte sällan har de varit framgångsrika. Minns Walkmans segertåg över världen innan Apple tog över den branschen med sin Ipod.

Men minns också mini-disc, en helt misslyckad satsning som måste ha kostat Sony en hel del pengar. Vi minns förstås PlayStation och PlayStation 2, två konsoler som såldes i över 250 miljoner enheter. Men vi tänker också på PlayStation 3, som var dyr, komplicerad och grävde djupa hål i bolagets plånbok samtidigt som Sony varken lyckades sälja sina dyra TV-apparater och datorer.

Sony har alltså en historia av att utveckla ny och spännande hårdvara som är för dyr och tillkrånglad för den breda allmänheten, eller helt enkelt bara släpps vid fel tillfälle. Och precis detta tror jag kommer vara den största utmaningen för Morpheus. Tekniken är dyr, den är inte tillräckligt precis än, och det blir svårt att attrahera en bredare allmänhet.

För att ta del av den nya generationen av rörelsekänsligt spelande räcker det inte med Morpheus heller. Du behöver kameran till PS4 (som kostar 700 kr). Därtill kommer PS Move-kontrollerna. Vad Morpheus kommer att kosta vet ingen i dag, men om Sony inte ska göra stora förluster på varje såld enhet – en affärsmodell som ett ekonomiskt sargat företag bör passa sig för – talar vi om tusentals kronor. Det kommer vara en liten entusiastskara som köar för Morpheus.

Wii blev framgångsrik tack vare sin tillgänglighet och goda prisläge. Kinect lyckades tack vare att den tog ett populärt koncept ett steg till och var ett tillbehör till en konsol som många redan ägde. VR skulle kunna vara det ultimata rörelsekänsliga spelandet. Men jag tvivlar starkt på dess massmarknadspotential.

PS4 ser ut att bli en kassako för Sony. Project Morpheus kan däremot bli ännu ett svårt hål som slukar pengar. Jag hoppas att de vet vad de gör.

Morpheus lär få svårt att attrahera särskilt många.
(Visited 27 times, 1 visits today)