BioShock 2: Sea of Dreams är under utveckling. Mycket ser lovande ut. Det enda som hittills har gjort mig lite fundersam är att ikläda mig rollen som en Big Daddy. Det är ännu lite oklart om det är den huvudsakliga karaktären som spelaren får gestalta eller bara en av flera. Alla som minns känslan av att klampa runt i en Big Daddy-dykardräkt i det första spelet, minns säkert hur klumpigt det var. Men av in game-filmen att döma, är det inga problem att röra sig smidigt under striderna. Det är således mest en vanesak.
En häftig detalj av att spela som en Big Daddy är att spelaren nu kan utforska miljöerna utanför den inglasade undervattensstaden. Antagonisten denna gång är The Big Sister.
Mycket känns igen. De grafiska stilen, de sköna miljöerna, de hjälplösa små flickorna och valet att rädda dem eller ”använda” dem. BioShock 2 ser ut att ta det första spelet ett steg till och samtidigt behålla det som var bra. Precis som en uppföljare ska göra.
Preliminär release i oktober.