I väntan på officiella siffror på hur den amerikanska releasen av Kinect gick, kan vi konstatera att det förmodligen inte lär gå så bra i Japan. Att Kinect behöver mycket utrymme vet vi. Det pratas om 1,8 meters fri yta framför TV:n. Detta ställer till problem även i många lägenheter som inte är överdrivet små. Vi har redan hört historier om hur soffor och soffbord behöver flyttas för att ge plats (kolla detta klipp för att se hur Kinect läser av utrymmet).
Japanska hem är generellt sett betydligt mindre än amerikanska. Detta borde Microsoft förstås ha vetat när de bestämde sig för att satsa på Kinect. Men jag tror att de inte brydde sig så mycket om det. Japan är, ännu en gång, en förlorad marknad för den amerikanska mjukvarujätten. Xbox 360 har varit en död fisk sedan releasen och ingen rörelsesensor i världen kan ändra på det.
Det är dock så oerhört uppenbart att Microsoft är ett amerikanskt företag. De har inte gjort något alls för att anpassa Kinect till den japanska publiken. Det finns massor av tänkbara lösningar för att locka japanska kunder. Släng in Kinect i KTV-bås, exempelvis, så att folk kan dansa loss i sina egna privata sällskap. Släpp spel som intresserar japaner och inte främst västerlänningar. Men nej. Japan verkar över huvud taget inte ha varit en del av ekvationen för Microsoft. Då kan man heller inte förvänta sig några framgångar. Microsoft har mycket att lära inför lanseringen av nästa Xbox.
Jag är inte så säker på det. För 10 år sedan kom ju nästan allt nytt från Japan, men idag är spelande mer mainstream i västvärlden också.
Japan har ca 127 milj invånare. EU har 500 milj och USA 310 milj. (estimated; från Wikipedia). I det perspektivet är Japan en dvärg.
Får någon ut ett spel som tokfloppar i Japan men säljer hyfsat i enbart USA så lär det ge sjukt mycket mer pengar.