Spelare lägger allt mer pengar på sina spel. Storspel släpps nämligen nästan alltid i flera versioner nuförtiden. Dels en grundversion för runt en femhundring, dels en collectors edition för runt det dubbla och ibland även en superduperversion för långt över tusenlappen.
Ett aktuellt exempel är The Elder Scrolls V: Skyrim Collectors Edition som kostar smäckra 1 599 kronor. Det är nästan samma pris som en ny Xbox 360 S med 250 gb hårddisk och mer än en ny Wii. I dessa dyra paket medföljer ofta en bok, lite bakom kulisserna-material på en skiva, en gratiskod till någon upplåsbar karaktär och något slags plastfigur att ställa i bokhyllan. De tar således ohyggligt bra betalt för det lilla extra som ingår i paketet.
Men det fungerar. Vi spelare älskar helt uppenbart de där dyra mastodontversionerna eftersom utgivarna fortsätter att ge ut dem. Det är bland annat detta som talar emot att spel endast kommer att distribueras digitalt inom en snar framtid. Vi vill ha de där extra prylarna och vi är också beredda att betala för dem.
Jag kan tycka att det är en aning märkligt att man ska behöva köpa en dyrare version av spelet för att få tillgång till intervjuer med utvecklarna där de förklarar lite kring hur spelet utvecklades. Jag struntar i hur ett racingspel som DiRT 3 eller ett beat’em up som Street Fighter IV blev till. Men i storslagna action- och äventyrsspel ger faktiskt intervjuer med utvecklarna, en titt på själva utvecklingsarbetets gång och lite diskussioner om karaktärerna och storyn ett stort mervärde.
Det borde ingå lite av detta i grundversioen, precis som det ofta ingår när du köper en film på DVD eller Blu-ray. Nu är du tvungen att köpa en limited edition-version för kanske 800 kronor eller mer för att få se en ynka filmsnutt om utvecklingen av spelet. Vi borde kunna kräva mer av ett spel som kostar 550 kronor.