Det hetaste ryktet i spelvärlden just nu gäller sydkoreanska Samsung. Det sägs att planerar att ge sig in i spelkonsolsbranschen. Den 16 oktober skickade elektronikjätten ut en skrivelse om att de söker spelutvecklare, designers och ”server client developers”.

Detta har många tolkat som att Samsung förbereder ett intåg i konsolbranschen. Om vi utgår från att det är helt sant, vilka chanser skulle sydkoreanerna ha att lyckas?

För att svara på den frågan behöver vi blicka bakåt. Sony lyckades eftersom de utnyttjade att Sega och Nintendo underskattat dem. PlayStation blev en dundersuccé och Sony lyckades följa upp den med PlayStation 2, som blev den mest sålda stationära spelkonsolen någonsin. De hade på några år lyckats skapa ett varumärke värt miljarder.

Microsoft lyckades först tack vare sin stora plånbok (få andra företag hade kunnat ta de förluster som Microsoft tog med Xbox åren 2001-2005 och ändå bestämma sig för att fortsätta satsa) och sedan tack vare innovativa onlinelösningar och givetvis bra spel. Inte minst lyckades Microsoft eftersom de lärde av sina misstag och förändrade sin strategi längs resans gång.

Samsungs styrka är deras bredd. Platt-TV, Blu-ray-spelare, laptopdatorer, smarttelefoner och surfplattor (köksutrustning kan vi lämna därhän) – vi använder redan många av Samsungs produkter i vardagen och vet att de fungerar bra. Samsung står i ganska hög grad för kompetens och kvalitet i folks medvetanden. Samsungs storlek skulle förhindra att de sågs som den utböling som Sony men framför allt Microsoft först betraktades som. Microsoft var ett tråkigt mjukvaruföretag som tjänade miljarder på det utskällda Windows. Den imagen tog tid att bekämpa.

Bredden är också en styrka eftersom vår hemelektronik kopplas ihop i allt högre grad. Här skulle Samsung ha ett försprång på sina konkurrenter genom att erbjuda tjänster som kan streamas mellan spelkonsolen och telefonen, Blu-ray-spelaren och surfplattan. Möjligheterna är stora. 

Personligen tror jag att de har goda chanser att lyckas om de bestämmer sig för att släppa en spelkonsol. Den kunde bli den första helt utan optisk media (eller möjligen bygga på Blu-ray-formatet). Med Samsung Apps och Googles Android skulle Samsung ha möjlighet att ta full kontroll över vårt vardagsrum.

Det hade varit svårt att lyckas 2006, när Xbox 360 fortfarande var ny, förväntningarna på PlayStation 3 stora och hypen inför Wii enorm. I dag är läget för en nykomling betydligt bättre med ett skadeskjutet Sony, ett Microsoft som haft en strålande generation men vars konsol tappat fart under 2012 och ett Nintendo som liksom kör sitt eget race.

Men kommer Samsung verkligen att släppa en konsol? Här är jag mer tveksam. Inget konkret tyder egentligen på detta. Folket de söker kan lika gärna komma att arbeta med mobila spel för smarttelefoner och surfplattor. Inget indikerar att de söker människor för hårdvaruutveckling. Att utveckla en spelkonsol är dessutom väldigt dyrt och avkastningen på investeringen långtifrån säker.

Men visst vore det spännande med en ny aktör. Jag tillhör dem som anser att Nintendo borde koncentrera sig på det de gör bäst (mjukvaran) och låta Microsoft, Sony och möjligen ännu en konkurrent stå för hårdvaran. Samsung skulle kunna bli en ypperlig tredje aktör.

Att döma av intresset för ryktet allena, finns en stor längtan efter något nytt på spelmarknaden. Det är trots allt över tio år sedan Microsoft gjorde entré.

Någon sorts spelsatsning kan vara på gång hos Samsung.
Men av vilken sort vet vi ännu inte.
(Visited 32 times, 1 visits today)