Vi befinner oss i kvartalsrapporternas tid. Även Capcom har redovisat sina räkenskaper och dessa bjuder på en rad besvikelser. Åtminstone om du frågar Capcom.
De når nämligen inte säljmålen för något av de tre storspel som släpptes under räkenskapsåret. Resident Evil 7 har sedan lanseringen i slutet av januari skeppats i 3,5 miljoner exemplar, vilket är halvmiljonen under Capcoms förväntningar. Ändå inte illa pinkat på två månader, kan man tycka. Men inte nog för Capcom.
De har skeppat 1,7 miljoner ex av Monster Hunter XX, vilket var strax under målet på 2 miljoner. Och så Xbox One- och PC-exklusiva Dead Rising 4, som släpptes i december och tydligen inte är i närheten av det bisarrt satta målet på 2 miljoner.
Det sistnämnda förvånar mig inte alls. Dead Rising blev en hit när det släpptes till Xbox 360 för drygt tio år sedan. Trots vissa spelmässiga missar var det ett riktigt underhållande spel. Microsoft tänkte att ett exklusivt Dead Rising 3 skulle locka köpare till Xbox One vid lanseringen, men det gick väl sådär. Och det fjärde spelet floppade alltså. Ingen förutom Capcom och Microsoft är nog förvånade.
Jag fick Dead Rising 4 i julklapp men har pinsamt nog inte spelat det än. Delvis har det väl att göra med att det helt enkelt inte ser så bra ut, men det beror minst lika mycket på att det släpps så många väldigt bra spel varje månad. Spel som går före, helt enkelt. Dead Rising 4 var aldrig rätt spel att konkurrera med i julhandeln.
Förmodligen har vi nu sett det sista av Dead Rising, åtminstone på ett bra tag. Förhoppningsvis undviker dock Capcom att låta de egna fantasifulla säljmålen bestämma ödet för nästa Resident Evil. Resident Evil 7 är en så pass fräsch nystart för denna gamla serie att de bör fortsätta på den inslagna vägen i Resident Evil 8.