Lagom till Gamescom har Yu Suzukis studio Ys Net släppt en teaser för det uppskjutna Shenmue III till PC och PlayStation 4.
Teasern visar inte så mycket mer än kameraglidningar och några karaktärer till gammal välbekant musik. Vad miljöerna beträffar verkar det inte finns någon anledning till oro.
Karaktärerna ser däremot mer ut som marionettdockor än verkliga människor, vilket en hel spelvärld har anmärkt på vid det här laget. Betyder det att spelet blir ett fiasko? En katastrof?
Inte nödvändigtvis. Jag instämmer i att huvudpersonerna ser döda ut, och hoppas att de i slutprodukten får mer liv i ögon och anletsdrag än vad som framgår i denna teaser. Men även om det lades ned enormt mycket tid och kraft på karaktärerna i de två första spelen, inte minst sidokaraktärers anletsdrag, var de två huvudpersonerna inte särskilt uttrycksfulla då heller.
Det var inte i de starka personporträtten eller de imponerande karaktärerna som Shenmues storhet låg utan i miljöerna och berättelsen. Precis som i starka berättelser som Dreamfall: The Longest Journey och Dreamfall Chapters.
Dessa spel brottas med tekniska brister, usel läppsynkning och kantiga karaktärsmodeller. Det är atmosfären och den spännande berättelsen som får mig att vilja fortsätta spela (och det faktum att Zoë är en så sympatisk person, ska tilläggas).
Jag hoppas att det är så jag kommer känna för Shenmue III också.