Att spel försenas är mer regel än undantag numera. De enda som egentligen konsekvent släpper sina spel på utannonserat datum är Nintendo, men det kan å andra sidan bero på att de ofta offentliggör sina releasedatum väldigt sent.
Nu har vi drabbats av ytterligare två förseningar: både Metro Exodus och Kickstarterfinansierade Shenmue III skjuts fram till 2019. I inget av fallen känns det särskilt oväntat.
Metro Exodus har vi sett rätt lite av sedan det första utannonserades på E3 för ett år sedan. Sannolikt har spelet varit under utveckling i flera år, så det är inte alls säkert att det är arbetet som har försenats. Det kan lika väl handla om ett rent affärsmässigt beslut.
En snabb titt på kalendern för hösten visar på en i vanlig ordning tuff konkurrens. I år släpps emellertid ett spel som riskerar att ta allt syre: Red Dead Redemption II.
Även om detta spel inte står i direkt konkurrens med vare sig Metro Exodus eller Anthem, är det ändå så att alla spelare har begränsat med tid. Att skjuta fram ett spel för att inte hamna i medieskugga bakom Rockstars tippade toppsäljare är klokt. Ty en dåligt planerad lansering kan stjälpa allt.
För Shenmue III handlar det däremot högst sannolikt om precis det som utgivaren Deep Silver påstår – att spelet behöver mer tid. Av det vi fått se sedan spelet till allas överraskning avslöjades som en Kickstarterkampanj på E3 2015 tyder allt på att det är långt kvar till en färdig produkt.
Den enda farhågan jag kan ha med att Shenmue III flyttas fram ännu en gång (det skulle ursprungligen har släppts i slutet av 2017), är att det skulle indikera att utvecklingen har stött på problem. Några sådana indikationer har emellertid inte läckt ut, vilket får mig att hoppas att en försening till 2019 bara kommer göra spelet gott.
För egen del, med den backlog jag har, är nästan alla förseningar av godo nu. Hösten kommer i alla fall att bjuda på Shadow of the Tomb Raider, vilket kommer hålla mig sysselsatt under många veckor.