Är Gears 5 den nytändning som serien så desperat behöver efter en fjärde del som gjorde många besvikna? Svaret är faktiskt ja.
Visst är detta fortfarande Gears of War som vi lärt känna serien genom åren. Mycket är väldigt välbekant. Kontrollen är så där Gears-typiskt tung som den bör vara när vi styr bepansrade och muskulösa krigare med stora, fläskiga vapen. Det är fortfarande lika smidigt att skjuta, ta skydd och melee-attackera. Grunden är således oförändrad och alldeles i inledningen känns spelet rent av onödigt välbekant.
Ju längre in i kampanjen jag kommer, desto tydligare blir skillnaderna. Gears 5 är inte bara dött råröj med motorsåg. Det finns en del minnesvärda fajter här som både är lite haktappande och fantastiskt underhållande. Och en story som faktiskt engagerar en del.
Visserligen är Gears 5 är ett Xbox One-spel, men det känns som ett Gears för en ny generation. Jag hoppas att The Coalition tar serien vidare utifrån den formel de nu har slipat fram.
En formel som består av: Karaktärerna. Vapnen, som fått tillskott av några nya riktigt roliga sådana. Tempot, som bitvis är betydligt sävligare än i tidigare spel. Men också ett starkt fokus på narrativet.
Det som kan utvecklas mer är dialogen, som fortfarande är bitvis ostig och Jerry Bruckheimer-ytlig på ett rätt tröttsamt sätt.
Jag gillade Gears of War 4. Men jag tyckte att jag som spelare tvingades springa igenom de fantastiska miljöerna i stället för att för ett ögonblick få stanna upp och utforska. Det får jag i Gears 5 i emellanåt riktigt ruskiga miljöer. Berättelsen känns djupare än tidigare.
Gears 5 är en nytändning som jag tror att serien behöver inför det kommande generationsskiftet.
Så vi skulle landa på en solklar…
8/10