Att det av fansen så hett efterlängtade Shenmue III inte blev någon storsäljare kan inte ha kommit som någon större överraskning för någon. Ändå säger VD:n för utgivarens moderbolag Embrace Group att spelet sålde sämre än väntat.
Lars Wingefors, som han heter, menar att spelets prestation visar att Shenmue III är en nischprodukt. Men han är samtidigt glad att fansen verkar vara nöjda med slutprodukten.
Att Shenmue är en nischprodukt hade jag kunnat tala om för honom i förväg helt utan kostnad.
Shenmue släpptes till en döende Dreamcast men blev ändå en miljonsäljare. Både Shenmue II och Shenmue III har däremot sålt väldigt dåligt, och det finns fler än en förklaring till det.
Båda släpptes vid fel tidpunkt. Shenmue II kom när Segas konsol var död. Båda släpptes till fel format (Shenmue II kom till Dreamcast när racet var över och sedan till Xbox som saknade en publik för spelet, Shenmue III blev PC-exklusivt på den mindre Epic Games Store).
Det huvudsakliga skälet handlar dock om något annat, nämligen vad Shenmue i grunden är för spel. Det är inte Call of Duty, Assassin’s Creed, Super Mario eller Pokémon. Det har ingen enorm följarskara. Fansen är mycket hängivna, absolut, men vi är rätt få till antalet.
Kickstartersuccén grumlade mångas bild av hur framgångsrikt Shenmue III skulle kunna bli. Kanske trodde Yu Suzuki själv på magin under utvecklingens gång.
Lars Wingefors säger att Shenmue III presterat ”fine” ur ett finansiellt perspektiv, men slutklämmen kan tolkas lite olika: ”This is a core niche product and I think that’s the comment I’d like to do on that game”.
Jag tycker att det luktar ointresse från moderbolaget att gå in med några pengar till en fjärde del i Yu Suzukis saga. Om Deep Silver inte är med på tåget ännu en gång, måste Ys Net leta en utgivare med rätt täta fickor för att Shenmue IV någonsin ska bli verklighet. Någon större budget lär spelet inte få.
Recension:
Shenmue III