Jag var ganska nöjd med gårdagens Xbox-show som visade gameplay från Halo Infinite och trailers för en hel drös andra spel. Det var därför först lite förvånande att se hur många som sågade Microsofts visning och dömde ut den fullständigt. Men givet de polariserande tider vi lever i borde jag ha räknat ut att reaktionen skulle bli precis så.
Halo Infinite verkar ha delat spelarna i två läger. Ett som gillar det de såg och tycker att spelet verkar vara en modern version av det första Halo vi älskade så mycket, ett annat som menar att det vi fick se var ett spel som inte alls känns next-gen utan tvärtom tekniskt efterblivet. Vissa har fördjupat sig i detaljer på Master Chiefs vapen och jämfört med äldre Halo-spel. Ja, den nivån.
Jag ska ge kritikerna en poäng: gårdagens en timme långa show var mer ett sätt att sälja in Game Pass än Xbox Series X. Om detta råder ingen tvekan. Även om det nu i efterhand framkommit att varken Everwild eller Forza Motorsport 8 verkar komma till Xbox One, kommer dagens Xbox One-ägare som har Game Pass kunna spela nästan allt som visades upp.
Dessutom verkar flera storspel, såsom Senua’s Saga: Hellblade II, Everwild, Fable och Avowed ligga långt in i framtiden vilket reser frågan om vilka exklusiva spel som kommer finnas på Xbox under 2021.
Med detta sagt tycker jag ändå att det Microsoft visade upp bådar gott. Och då har vi ännu inte sett vad sex av deras 15 interna studior arbetar med. Nystartade The Initiative ryktas jobba på ett nytt Perfect Dark, men i övrigt är det verkligen helt okänt vad som sker bakom kulisserna. Det kommer således mera, mycket mera, i sinom tid.
Jag börjar bli heligt trött på den extremt negativa inställning som sprider sig som en löpeld på nätet. Det dröjde inte många minuter innan folk började göra hånfulla memes om Halo Infinite. De beter sig som om ingen av dem passerat sin 12-årsdag.
Jag tror att människor blandar ihop grafisk design med grafisk detaljrikedom.
Vad jag ser är en stiliserad estetisk stil som påminner mer om första Halo. Jag kan rent utav glädjas åt detta då fotorealism inte passar alla spelupplevelser. I ett spel som Halo skulle jag säga att grafisk ”läsbarhet” är viktigare (att enkelt kunna se skillnad mellan olika typer av fiender, bakgrund, och kunna göra taktiska beslut utifrån det etc) samt responstid och framerate.
Sedan fick jag en känsla av att det har blivit något fel, spelet ser kontrastfattigt ut, likt hur Breath of the Wild gör. Det är som att capturen sker i full-RGB medan rendering sker i limited RGB.
Eller att det har blivit fel i HDR-konvertering.
På samma gång ser spelet ut att sakna Ambient Occlusion helt, vilket är märkligt rent utav.
Jag får en känsla av att spelet kommer att se mycket bättre ut när det släpps.
Och ja, människor verkar ha tappat all sans totalt nu för tiden när det kommer till många områden.
Jag gillar också estetiken, känns som du skriver som ett modernt Halo: CE. Jag hoppas att utseendet är representativt för hela spelet. Har också sett diskussionen om kontrastfattigdomen. Aaron Greenberg menar att spelet är under utveckling och att detta skulle vara en förklaring till att det inte ser next-gen ut. Jag vet inte om jag köper den förklaringen. Om nu inte det vi fick se var väldigt gammalt gameplay. Spelet ska ju lanseras i november, det är bara några månader kvar och så himla mycket kan rimligen inte hinna hända till dess.
En rätt bra genomgång här:
https://www.youtube.com/watch?v=ByigSo3Esuc&t=