Gears of War var ett av de stora dragplåstren när Xbox 360 tog fart och blev populär i stora delar av västvärlden. Men hur står det sig drygt 15 år senare?

Mitt förhållande till Gears of War är lite knepigt. Jag köpte spelet till Xbox 360 när det begav sig, men jag kom aldrig särskilt långt innan jag lade det åt sidan med känslan att det inte var något för mig.

Det var något med machoestetiken, de överdrivet blodiga striderna och miljöerna som inte riktigt fäste på mig. Sedan blev spelet liggande.

Långt senare hoppade jag in i Gears-serien via Gears of War 4 till Xbox One, som jag gillade. I fjol tog jag mig igenom Gears 5 som ett led i mitt backloggprojekt och gillade det ännu mer. Jag har alltså spelat denna serie nästan baklänges när jag nu har spelat ut det allra första spelet, drygt 15 år efter att det släpptes.

Visst märks det att det är ett äldre spel. Inte bara utseendemässigt (jag valde att spela Xbox 360-spelet i stället för den grafiskt uppdaterade Ultimate-utgåvan) utan också i detaljer som känns daterade. Detta gäller allt från val av checkpoints till oförutsägbara och ogenomtänkta designbeslut som fick mig att starta om några kapitel eftersom vapnet jag behövde hade blivit kvar bakom en dörr som inte gick att öppna.

Något jag stör mig enormt på är kombattanternas usla AI. De ställer ofta till det för mig genom att sätta sig i knipa och tvinga mig att rädda dem. De kan ställa sig mitt framför fienden eller låta sig bli inringade, helt intelligensbefriat. Och ibland fungerar det bättre och vi kan gemensamt bekämpa Locust från olika flanker.

Exakt hur fienden attackerar känns också en aning ad hoc. En bit in i spelet stöter man på fiender som attackerar skoningslöst i mörker, vilket gör att spelaren måste hitta ljuskällor för att undvika en säker död. Här är det väldigt oförutsägbart exakt hur upplyst en plats behöver vara för att fienden ska undvika den.

Sådana här skavanker har The Coalition slipat bort i sina nya Gears-spel, och det gör dem extra tydliga i det första spelet.

Gears of War är fortfarande ett underhållande och välgjort actionspel. Framför allt håller spelmekaniken förvånansvärt bra än i dag. Precis som i Halo har utvecklarna inte behövt ändra på särskilt mycket efter alla år, vilket blir tydligt om man spelat både det första och det femte spelet. Detta säger förstås någonting om vilken briljant spelmekanik The Coalition skapade där och då.

Jag gissar att om jag hade gett Gears of War en ärlig chans när det begav sig hade det kanske satt djupare avtryck. Nu fick jag möjlighet att spela det 2022 i stället och tidens tand har blottat bristerna som förmodligen få tänkte på då. Men givet att det har över 15 år på nacken är det ett riktigt bra och underhållande actionspel.

Betyget skulle landa på 7/10.

(Visited 160 times, 1 visits today)