Sony gick nyligen ut med att de köpt den gamla Halo-utvecklaren Bungie för 3,6 miljarder dollar (varav 2,4 miljarder verkar vara rena pengar). Det var ett inte helt logiskt köp om du frågar mig, särskilt som PlayStation-bossen Jim Ryan hävdar att Bungies spel inte ens ska bli exklusiva, men givetvis har Sony tänkt igenom detta noggrant.
Kanske har det en del med följande nyhet att göra:
I en intervju med Gamesindustry sade PlayStation-bossen Jim Ryan att Sony kommer vara ”aggressiva” när det kommer till live service-spel framöver. I kvartalsrapporten framgår exakt hur aggressiva. Sony har planer på minst tio live service-spel (också kallade Game as a service, GAAS) av typen Fortnite, Overwatch med mera bara under de kommande fyra åren.
Det är mycket. Väldigt mycket. Och det ställer köpet av Destiny-utvecklaren Bungie i en annan dager. Tänker Sony använda dem för att skapa GAAS-spel framöver? Inte alls osannolikt, och ska Sony nå upp till ett tiotal sådana spel under bara några år behöver förstås fler studior bidrag. Tanken på att talangfulla spelhus som Naughty Dog, Sony Bend, Sony Santa Monica och Guerilla ska snickra på live service-spel i stället för fler fantastiska singleplayerupplevelser i framtiden får mig att sucka högljutt. Och (nästan) ifrågasätta att jag lagt ut 6000 kr på en PlayStation 5.
Sony har hittills skeppat 17,3 miljoner PS5-konsoler. Det är lägre än prognosen, som nu får skrivas ned, men detta får vi helt enkelt tillskriva komponentbristen. Suget efter PS5 är fortsatt högt, och jag vågar påstå att flertalet av oss som köpt konsolen har gjort det för att fortsätta spela den sorts spel som Sony skämt bort oss med i fyra generationer.
Jag hoppas innerligt att Sony inte glömmer vad som gjort dem så framgångsrika under många år: ett fokus på storslagna, välproducerade och välfinansierade singleplayerspel som ingen annan plattformshållare har kunnat konkurrera med.