Sony hade stora förväntningar på sin nya VR-hjälm PlayStation VR2. De hoppades sälja två miljoner enheter under det så kallade lanseringsfönstret men nu tyder bedömningar på att de snarare landar på runt 300 000 enheter efter en månads försäljning. Det är en väldigt svag start.
Det var många som höjde på ögonbrynen när Sony offentliggjorde sitt offensiva säljmål. PSVR2 är väldigt dyr och måste ha-titlarna lyser ännu med sin frånvaro. Jag är därför inte jätteförvånad över att försäljningen är så pass svag.
Risken som Sony löper nu är att utvecklares intresse för att stödja formatet kan hamna i ett vänta och se-läge. Sony måste förmodligen sänka priset, men de lär inte vara intresserade av att ta en jätteförlust på varje såld enhet.
Jag har länge varit tveksam kring möjligheterna för VR att bli en massmarknadsprodukt. Trots att PlayStation är ett oerhört starkt varumärke lyckas inte Sony sälja särskilt många VR-hjälmar. PSVR landade på i runda slängar 5 miljoner enheter, vilket motsvarar mindre än 5 procent av antalet sålda PS4-konsoler. Det är knappt ens en nischprodukt vi talar om.
Nu är det upp till Sony att försöka vända denna skuta. Det är ännu tidigt, PSVR2 har ju just lanserats, men om stödet sjunker blir det svårt att få upp intresset för produkten. Det saknas ju heller inte konkurrenter på marknaden.