Det var en nedslagen Xbox-chef som pratade med grabbarna på Kinda funny Xcast om statusen för Xbox just nu, där den blockerade Activision-affären, fiaskolanseringen av Redfall och en del annat togs upp.

Jag har följt Spencer sedan han blev Xbox-chef för snart tio år sedan. Det har varit en resa med många motgångar. Han tog över efter Don Mattrick i ett läge när Xbox var på väg åt helt fel håll. De hade lanserat Xbox One, en svag konsol byggd runt Kinect. Den var dyrare än den främsta konkurrenten PS4, den var tekniskt svagare och den hade ett underhållningsfokus som placerade spelen i bakgrunden.

Resten av den generationen handlade om att rätta till fel, bygga förtroende igen och ta steg som krattade manegen för nästa konsol. Mycket bra gjordes, både vad gäller tjänster och hårdvara, men utvecklingen av riktigt bra exklusiva spel hann aldrig ta fart.

Vid den överraskande avtäckningen av Xbox Series X i december 2019 såg allt hoppfullt ut. Men sedan dess har det egentligen varit få positiva nyheter runt Xbox. Lanseringen blev rent spelmässigt den svagaste i Xbox historia. Halo Infinite försenades i ett år, och även om det blev ett spel med en riktigt bra kampanj drogs det med andra bekymmer och nådde till slut inte de uppsatta målen.

2022 var ett riktigt dåligt år för Xbox. Det släpptes knappt några spel över huvud taget och föga förvånande fick de storstryk av PS5, som började bli alltmer tillgänglig i butik. 2023 började bättre. Hi-Fi Rush mottogs varmt av kritiker och spelare. Sedan kom Redfall och lade sordin på stämningen igen. Spelet lanserades häromdagen i ett förfärligt skick och sågades rätteligen vid fotknölarna av en tämligen enig spelpress.

I see commentary, that if you just build great games everything would turn around. It’s just not true that if we go off and build great games all of a sudden you’re going to see console share shift in some dramatic way.

Spencer konstaterade i samtalet att Microsoft förlorade den värsta generationen de kunde förlora. Under Xbox One-generationen började folk nämligen bygga sina digitala bibliotek på allvar, och när Microsofts konsol fick storstryk av PS4 fick det efterverkningar framåt. Inte bara för den innevarande generationen.

En ny konsolgeneration är inte längre ett blankt blad när vi väljer plattform på helt nya premisser. Vi är redan investerade i ett ekosystem, vi har våra tjänster och vårt digitala bibliotek av spel som vi inte gärna ger upp. Givet detta har Spencer förmodligen helt rätt när han säger att det inte räcker att bara släppa bra spel för att få folk att sälja sin PS5 och gå ut och köpa en Xbox Series X.

Med detta sagt är det självfallet viktigt med spel, det är ju för dessa vi köper en spelkonsol. Microsoft har haft problem med att leverera ett stadigt flöde av bra exklusiva titlar i ett decennium nu. Phil Spencer vet förstås detta och är helt öppen med det. Men frågan som inte ställdes i samtalet med honom var vilken orsaken till detta är. Hur kommer det sig att Microsoft äger fler spelutvecklare än de någonsin har ägt och ändå inte får ur sig fler spel än så här? Någonstans i svaret på den frågan bör orsaken till dagens situation för Xbox ligga.

(Visited 118 times, 1 visits today)