Skyhöga betyg i spelpressen. Tre priser på The Game Awards, en bejublad konsert på galan och idel glada miner. Alan Wake II har mycket som talar för det. Men ända sedan lanseringen i slutet av oktober har det varit knäpptyst om hur spelet faktiskt har sålt. Orsaken? Det ser inte bra ut.
Enligt Circana, som mätt ”player engagement” på både Xbox och PlayStation, var Alan Wake II på plats 147 på Xbox Series X/S och 113 på PS5. Detta är oroväckande uselt, och föga förvånande har spelet inte dykt upp på några topp 20-listor över försäljningen någonstans. Illavarslande.
Alan Wake har aldrig varit mainstream. Det tog lång tid för det första spelet att bräcka en miljon sålda exemplar, och detta var efter att spelet sänkts i pris flera gånger. Remedy har alltid gjort sin grej och det respekterar jag dem verkligen för. Jag hade ändå förväntat mig att uppföljaren skulle sälja hyggligt.
Här ser vi gapet mellan mainstreampubliken och oss ”invigda”, som följer allt från spelmedier på daglig basis till prisutdelningar på The Game Awards. Men framför allt ser vi nog konsekvensen av att Alan Wake II är exklusivt på Epic Games Store, vilket gör att många PC-spelare inte gör sig besvär, samt till viss del (dock mindre) att det endast släpptes digitalt. Många dissar spelet för att det inte släpps på skiva, vilket jag kan förstå.
Tråkiga nyheter är det hur som helst, och ju tystare det är från Epic och Remedy, desto mer bekräftas bilden av att Alan Wake II blev en kommersiell flopp.