Det gick ungefär som väntat på årets The Game Awards. Baldur’s Gate III kammade hem totalt fem priser, där priset som Årets spel förstås vägde lite extra tungt. Larians succéspel vann dock även i kategorier som Årets rollspel och var även spelarnas val. Således en mycket värdig vinnare (att det råkar vara ett spel som inte är min typ av spel må vara hänt).
Alan Wake II var nominerat i totalt åtta kategorier och kammade hem tre priser, där Best narrative och Best game direction nog väger tyngst. Jag hade nog trott att Remedys spel även skulle ta hem priset för bästa soundtrack, men det vanns i stället av Final Fantasy XVI.
The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom, som var nominerat i fem kategorier, vann faktiskt bara ett pris, som Bästa äventyr/actionspel. Det är en lite märklig kategori eftersom den rymmer allt från Resident Evil 4 och Spider-Man 2 till Tears of the Kingdom. Jag skulle inte ha några som helst problem med att utnämna Capcoms skräckremake till årets actionspel, men nu blev det snuvat på den titeln för att ett mer äventyrsinriktat spel som Zelda vann.
Och apropå snuvade spel – Spider-Man 2 hade sju nomineringar men lämnade utan en enda vinst. Starfield blev också utan, men det var inte så oväntat givet att det slogs mot Baldur’s Gate III i kategorin Årets rollspel.
Game Awards är så nära Oscarsgalan vi har kommit i spelbranschen. Det är kul att vi har nått hit, att branschen har mognat så pass mycket. Geoff Keighleys gala har månne svällt lite väl snabbt, men efter en sömnig tillställning i fjol var det bättre drag i år med ganska många utannonseringar (även om avtäckningen av Xbox Series X 2019 förblir den största överraskningen hittills).
Mer om detta senare.