Svenskutvecklade rebooten Alone in the Dark skulle egentligen ha släppts redan i höstas. Men när THQ Nordic insåg att det skulle krocka med bland annat Alan Wake II fattade de det kloka beslutet att skjuta fram lanseringen. Efter ytterligare en försening släpptes det slutligen den 20 mars.
Det är ett AA-spel, utvecklat på en uppenbart stram budget av lilla Pieces Interactive. Men det är fullt av charm och gör verkligen sin grej utan att skämmas för det. Jag gillade det och satte betyget 7/10.
Tyvärr mottogs det inte lika väl av spelpressen, som överlag satte väldigt låga betyg. Och nu medger ägaren av THQ, Embracer, att spelet tillsammans med Outcast: A New Beginning inte nått de interna förväntningarna (medan remastern av de tre första Tomb Raider-spelen sålt bättre än väntat).
Tyvärr kan dåliga försäljningssiffror för denna reboot innebära att det dröjer innan någon vågar sig på ett liknande projekt igen.
Det vore trist. För vi behöver fler AA-spel som Alone in the Dark. Spel som inte kostar tre miljarder att utveckla, som inte är stöpta i exakt samma form och som vågar göra sin grej, i detta fall klassisk mysskräck enligt gammalt snitt.