Nedanskärningarna drar över spelbranschen med uppsägningar hos många stora utgivare. Till och med hos Nintendo. Nu har Xbox plockat fram yxan på riktigt. De sparkar inte bara folk, de stänger ned hela studior. Fyra stycken närmare bestämt.
Till galgen förs nu Arkane Austin. De ligger bakom det fantastiska Prey, men beslutet att stänga studion var ingen chock givet hur misslyckat deras senaste spel Redfall blev. Alla som köpt deluxevarianten för hundra dollar blir nu utan det material de betalat för. De ska tydligen kompenseras, men detta är en påminnelse om att det finns skäl att vara lite försiktig med förbokningar. Man vet aldrig hur spelet blir. Dessutom ska vi minnas hur Phil Spencer stöttade Arkane Austin i våras och sade att han ”definitivt” skulle omfamna deras kommande spel. Nu är studion historia.
Mer förvånande är att Microsoft även stänger ned studion bakom Hi-Fi Rush, Tango Gameworks, som grundades av Resident Evil-skaparen Shinji Mikami 2010. Spelet hyllades som ett av fjolårets bästa och släpps nu även på Switch och PlayStation 5. Beslutet bakom denna nedstängning är svårbegripligt. Jag förstår det faktiskt inte alls. Det kan förstås finnas stora konflikter internt som vi inte har en aning om, men en studio som spottat ur sig spel som The Evil Within, Ghostwire: Tokyo och Hi-Fi Rush borde vara värd att behålla, kan man tycka. Här finns ju massor av potential.
Utöver dessa två stängs även Alpha Dog och Roundhouse som i stället uppgår i ZeniMax Online Studios. Enligt chefen för Xbox Game Studios, Matt Booty, görs dessa förändringar för att omfördela resurser i syfte att prioritera ”high-impact”-spel. Det omtalade Hi-Fi Rush eller The Evil Within anses alltså inte tillhöra den kategorin.
Windows Central konstaterar:
Xbox was supposed to be a safe place for developers to take risks and explore creative games. Xbox was supposed to be a safe and supportive home for a diverse range of developers and studios. Xbox was supposed to be different. Well, Microsoft is reminding everyone once again that it’s a major corporation, and corporations only care about one thing — and it’s not the consumers’ happiness or the employees’ wellbeing.
Ja, frågan är om detta bara är början. Microsoft är en gigant i spelvärlden nu och de har stängt en hel del spelutvecklare tidigare. Det vore inte osannolikt att detta bara är början på deras ”konsolidering” av sin spelstudioportfölj.
Många spelutvecklare som köptes upp av Microsoft såg detta som en väg till ökad anställningstrygghet. Nu kommer dessa förhoppningar radikalt på skam.