Redan innan PSVR2 lanserades kändes det som att något var på tok. Sonys förväntningar var nämligen otroligt höga. Deras plan var att sälja två miljoner enheter på releasen. Detta mål halverades ett halvår innan.
I slutändan såldes endast 270 000 enheter under de första fem veckorna, vilket får betraktas som en ganska brutal verklighetskorrigering.
Enligt en Bloomberg-artikel från i vintras pausade Sony produktionen av sin VR-hjälm till följd av fallande efterfrågan och svällande lager av produkten. De uppges ha tillverkat en bra bit över två miljoner enheter, men många ligger osålda antingen hos Sony eller återförsäljare.
De senaste månaderna har det varit ganska tyst om PSVR2. Det har släppts få spel som rönt stor uppmärksamhet och Sony har gett plattformen väldigt lite uppmärksamhet i sina egna shower, som State of Play.
Nu kommer mer konkreta uppgifter som tyder på ett minskande intresse från Sonys sida. De uppges endast ha ynka två spel under utveckling, något som inte direkt stärker intrycket av att Sony tror på sin produkt. Det lär knappast locka fler tredjepartsutvecklare att börja utveckla PSVR2-spel heller.
Android Central konstaterar att Sony inte verkar bry sig om PSVR2 längre, så varför ska vi göra det? De drar ned på budgeten för VR-verksamheten. Samtidigt kräver de mycket pengar av konsumenten. VR-hjälmen kostar nästan som en PlayStation 5, och kräver konsolen för att fungera. Det är en oerhört hög inträdesbiljett till VR-marknaden, särskilt när det finns konkurrenter som Meta Quest som inte ens kräver en PC.
Visst finns det några spännande spel. Gran Turismo 7, Resident Evil Village och remaken av Resident Evil 4. Men sedan då? Att Sony inte gjorde PSVR2 kompatibel med PSVR-spel var ett besynnerligt beslut. Bakåtkompabilitet hade inneburit att ett ganska stort antal spel fanns tillgängliga från start.
Det går inte komma ifrån känslan att Sony har gjort det igen: utvecklat en bra och spännande produkt, satt ett för högt pris, lagt orimliga säljmål och sedan övergett den när den inte presterade enligt plan.