När det stod klart att Bloober Team fått uppdraget att göra den efterlängtade remaken av Silent Hill 2 var det många som kände stor tveksamhet inför deras förmåga att leverera.
Den polska studions senaste alster, The Medium, var en medelmåttig historia som kändes retro på ett dåligt vis. I en intervju i Rolling Stone er studion oss att åtminstone ge dem en chans. Och det kan vi väl?
Bloober har vuxit mer än tiofalt sedan deras Layers of Fear kom 2016. De är inte samma studio som de tidigare var, menar företagets chef Pjotr Babieno. Det projekt de nu gett sig i kast med denna gång är emellertid något helt annat.
Det är ingen liten sak att ge sig på att återskapa en klassiker som Silent Hill 2. Faktiskt kan det liknas vid ett självmordsuppdrag. Originalet är så älskat, så hyllat och så cementerat som ett mästerverk i skräckhistorien att man kanske helst borde låta det vara. Hur bra Bloober än lyckas kommer vissa fans att föredra originalet. Inte ens den mästerliga remaken av Resident Evil 4 gjorde alla nöjda.
En remake av ett klassiskt spel kräver en fantastisk balansgång mellan förmågan att å en sidan förnya och förbättra och å den andra bevara och hedra originalet. Det får inte avvika för mycket, men det måste samtidigt kännas relevant i vår moderna era.
Det är här Capcom har varit så briljanta sedan de släppte sin allra första remake av Resident Evil men framför allt, vill jag påstå, sedan de började göra moderna remakes i och med Resident Evil 2 för fem år sedan. Att fräscha upp texturer i en remaster är något helt annat än att bygga upp spelet från grunden igen utan att tappa originalets känsla. Det är, för att uttryckta det på fackspråk, skitsvårt.
Vi är många som verkligen hoppas att Bloober ska göra det allra bästa av den chans de nu har fått. En succé skulle inte bara ge studion hjältestatus i spelbranschen utan också bana väg för remakes av fler Silent Hill.
Den 8 oktober vet vi hur de lyckades. För den som är sugen redan nu finns den gameplaytrailer som visades tidigare i somras.