Det var förmodligen spelet som flest såg fram emot just få. Uppföljaren till Bungies mästerverk Halo: Combat Evolved var det viktigaste spelet till Xbox dittills, kanske någonsin.

Vi visste det inte då, men utvecklingen plågades av betydande bekymmer. Detta framkom i den bakom kulisserna-dokumentär som släpptes i samband med releasen av spelet. Detta var emellertid inget nytt i sig, även det första Halo såg bedrövligt ut när det visades upp första gången. Men nu hade Bungie en helt annan press på sig. Halo 2 var uppföljaren till det kanske viktigaste spelet i hela branschen. Det fick bara inte gå fel.

Det gjorde det inte heller. Halo 2 blev en formidabel succé när det släpptes den 9 november 2004, alltså för exakt 20 år sedan. Med sina 125 miljoner intjänade dollar under det första dygnet slog spelet rekord i underhållningshistorien. Under dessa 24 timmar såldes 2,4 miljoner exemplar bara i Nordamerika, vilket var unika siffror på den tiden. Enligt uppgift landade Halo 2 slutligen på runt 8 miljoner sålda exemplar. Rekordet skulle slås av Halo 3 tre år senare, som drog in 170 miljoner dollar på samma tid.

Halo 2 var galet snyggt för sin tid, och visade verkligen vad Xbox var kapabel till. Det kom att göra Xbox Live till hemmet för alla konsolspelare som ville spela online. Eller bara köra lokal co-op.

Jag var alltid mest intresserad av singleplayerkampanjen i Halo, och här var Halo 2 något av en besvikelse. Slutet var rumphugget, och så här i efterhand är det uppenbart att Bungie helt enkelt inte hann göra det slut de hade tänkt. Som onlinefenomen var det däremot en rasande succé, och det var väl någonstans här som Microsoft borde ha försökt dra nytta av uppmärksamheten genom att få till en biofilm med Master Chief i huvudrollen.

20 år. Jösses vad åren år. Men stort grattis, Halo 2!

Peter Moore gjorde en tatuering för att övertyga fansen om
att
Halo 2 faktiskt skulle släppas den 9 november som utlovat.
(Visited 142 times, 1 visits today)