Det är ingen hemlighet att spel på skiva är på väg bort. Vi är inte där än, men tecknen i skyn är många. Som att Sonys PS5 Pro släpptes utan en skivläsare och således krävde ett inköp av en extern skivläsare för 1 500 kronor för den som vill fortsätta spela på skiva. Eller som att marknadsandelen för fysiska spel minskar stadigt varje år.

Enligt Entertainment Retailers Association minskade marknaden för fysisk spelförsäljning i Storbritannien med hela 35 procent under 2024 jämfört med året innan. Den digitala backade bara en procent. Samtidigt ökade prenumerationstjänster med 12 procent.

Det är ett dramatiskt fall för fysiska media, men det är tyvärr i linje med hur det ser ut på andra marknader. Och det är ännu en bekräftelse för Sony och Microsoft att spelarna rör sig bort från spel på skiva vilket med stor sannolikhet lär innebära att PlayStation 6 och nästa Xbox kommer sakna en skivläsare. Åtminstone i sitt grundutförande.

Som bekant gillar jag inte denna utveckling alls. Men det ska medges att spel på skiva i dag inte är vad det varit. Inte sällan är det en plastbit med en kod på, och själva spelet måste laddas ned i alla fall. Det innebär att man blir beroende av en uppkoppling och att spelet inte är framtidssäkert på något sätt.

Så ser verkligheten ut numera, detta är vad branschen har utvecklats till. Men samtidigt har retro aldrig varit större än det är i dag. Nästan varje månad, känns det som, utannonseras en ny retrokonsol av något slag. Inte sällan en bärbar sådan med fysiska kassetter. Så suget finns där någonstans ändå. Men inte i sådan skala att det skulle påverka Sony och Microsoft att ta en annan väg.

(Visited 43 times, 1 visits today)