Många spel blir film utan att passa ett dugg för det. BioShock är undantaget. Här har vi både en historia och miljöer som vore som klippt och skurna för att bli till en riktigt spännande rulle. Tänk att få se undervattensstaden Rapture på vita duken!
Tyvärr strandade försöken att föra Irrationals äventyr till filmens värld. Det verkar som att Universal var rädda för 15-årsgränsen och befarade en för dyr produktion. I dag görs många filmer medvetet barnvänliga eftersom målgruppen då växer radikalt. Vilket förstås ger mer pengar.
Regissören Gore Verbinski förklarar varför filmen BioShock inte blev av så här:
Well it’s no short answer to that question but we were eight weeks prior shooting when the plug was pulled. It’s an R rated movie. I wanted to keep it R rated, I felt like that would be appropriate, and it’s an expensive movie. It’s a massive world we’re creating and it’s not a world we can simply go to locations to shoot. A Cure For Wellness, we were able to really utilize a variety of location to create the world. BioShock wouldn’t work like that, we’d be building an entire underworld universe. So I think the combination of the price tag and the rating, universal just didn’t feel comfortable ultimately. At that time also there were some R rated, expensive R rated movies that were not working.
Trist är bara förnamnet. Kommer vi får se filmen i framtiden? Chansen för det är nog lika stor som för den där Halo-filmen som heller aldrig blev av. Om filmer baserade på spel ska ha en chans att bli framgångsrika måste de släppas när spelets varumärke är som allra starkast. Därför borde BioShock ha släppts senast 2013 och Halo i samband med lanseringen av Halo 3 till Xbox 360 för snart ett decennium sedan.