Microsoft har meddelat att Kinect tas ur produktion. Därmed går en era av rörelsekänsligt spelande och röstkommandon i graven. Vad som blir nästa stora grej står skrivet i stjärnorna.
Kinect till Xbox 360 var en formidabel succé. 25 miljoner sålda Kinectkameror var makalöst bra med tanke på att den dels var ett dyrt konsoltillbehör, och sådana brukar sällan sälja särskilt bra, och dels släpptes när Xbox 360 varit på marknaden i fem år. Med Kinect fick konsolen ytterligare tre år.
Kinects potential begränsades dock något av att inte alla Xbox 360-ägare hade en. Det var sannolikt med detta i åtanke som Microsoft tänkte att om bara nästa Xbox släpps med Kinect direkt i kartongen, kommer det gå ännu bättre.
Nu skulle dessutom tekniken komma ikapp löftena. Den gamla Kinectkameran var i ärlighetens namn inte i närheten av vad reklamen för Project Natal lovade. Gapet mellan löften och realitet var pinsamt stort.
Kinect 2.0 var betydligt mer avancerad. Microsoft skröt om att den till och med kunde se blodådrorna i kroppen. Det var från start flera saker som talade emot Kinect denna gång. Genom att utforma Xbox One runt den nya Kinect genom röststyrning och gester försökte Microsoft lösa ett problem som ingen egentligen upplevde var ett problem över huvud taget, nämligen att det skulle vara oöverstigligt krångligt att hoppa mellan film, TV och spel eller att starta konsolen med handkontrollen.
Kinect lovade att bli en hubb i ett intelligent hem. Spelen låg inte i fokus, och detta mottogs inte väl när Microsoft avtäckte Xbox One och mest pratade om TV.
Därutöver lär en annan helt oförutsedd händelse ha bidragit en del till den negativa publiciteten. Bara veckor efter att Xbox One avtäckts våren 2013 släpptes Edward Snowdens läcka om NSA:s globala massövervakning, och den första storyn handlade om hur amerikanska IT-jättar tillät amerikansk underrättelsetjänst att spionera på amerikanska medborgare. Att i detta läge installera en intelligent Microsoft-kamera i sitt vardagsrum var inte överdrivet efterlängtat.
Kinects bristande attraktivitet till Xbox One kom dock främst att handla om att den helt enkelt aldrig blev relevant för spel. Inte ens Microsoft själva lyckades visa varför det ur spelhänseende var värt att betala en tusenlapp extra för en Kinect. Kinect Sports Rivals gjorde inget som vi inte redan hade sett på Xbox 360, och såvitt vi vet fanns inte mycket annat i pipelinen heller.
Det verkar ha funnits långtgående planer på avtal med olika TV-bolag för integrering av TV-tjänster i Xbox One, vilket förefaller rimligt då detta var en tongivande del av presentationen när konsolen visades upp första gången. När det visade sig att publiken inte riktigt föll för denna approach lades Xbox Entertainment Studios, som skulle syssla med olika sorters underhållning till Xbox One, ned och efter en tid plockades även Kinect bort ur paketet.
Nu avslutas således även själva produktionen av kameran. Xbox One S och Xbox One X har inte ens en kontakt för att koppla in Kinect utan kräver en adapter för 400 kr.
Microsoft meddelar att de totalt har sålt 35 miljoner Kinect-kameror, varav runt 25 miljoner alltså är av den äldre varianten. Den till Xbox One ingick i paketet vid lanseringen, så ytterst få lär ha köpt den löst.
I slutändan får Kinect ändå kallas en framgång. Inte bara för att det såldes så pass många kameror utan också då den faktiskt underlättat företagets teknikutveckling på andra områden.
Personligen köpte jag Kinect till Xbox 360 ganska sent som en julklapp till frugan. Vi hade rätt kul med framför allt Kinect Sports och några fitnesspel. Det är för dessa spelupplevelser, och omaket att alltid behöva flytta soffan och vardagsrumsbordet inför varje spelsession, jag kommer att minnas Kinect.
Så intelligent som i reklamen för Project Natal var aldrig Kinect.
Glappet mellan vision och verklighet var smärtsamt tydlig.
Det hindrade dock inte att kameran fick flera riktigt bra spel.