Året var 1999 och Sega hade lanserat sitt stora hopp till Dreamcast, spelet som inte bara skulle definiera konsolen utan också ge Sega en chans mot den kommande PlayStation 2.

Shenmue fick dock ett blandat omdöme, och lyckades aldrig vända lyckan för Dreamcast. Yu Suzukis saga var helt enkelt för otillgänglig och konstig för den breda massan.

17 långa år har gått sedan Shenmue II släpptes. Den 21 augusti släpps bägge spelen till PC, PS4 och Xbox One. Det är en historisk remake som Sega lanserar.

Fansen har önskat det i evigheter. Jag hade börjat ge upp hoppet. Vilken ekonomiskt vettig person på Sega skulle ge klartecken för en remake av två så ambitiösa spel som många i dag inte ens har hört talas om än mindre spelat?

Det finns en hel del folk som minns Shenmue, förstås. Vi som var där när det begav sig, vi som köpte Dreamcast, lirade Sonic Adventure, Sega Rally 2, Soul Calibur och Power Stone och väntade oss tokiga efter Yu Suzukis beryktade spel. Men hur många är vi?

Att återvända till två så ikoniska spel efter många år är också lite nervöst. Jag har visserligen spelat dem flera gånger sedan de släpptes, särskilt Shenmue II. Medan uppföljaren är längre, större och har ett annat tempo lider det första spelet av ett sävligt tempo och en väldigt begränsad värld som känns instängd med våra moderna ögon.

Då var det något som gjorde Shenmue så bra för mig. I dag befarar jag att jag inte kommer känna likadant. Ändå ser jag fram emot att få chansen att spela Shenmue och Shenmue II på den nuvarande generationens hårdvara.

Att remaken till slut blev av är fantastiskt och i detta läge struntar jag faktiskt i hur många som kommer gilla det eller ge det en ny chans. Bara jag får sätta tänderna i det igen. Och visst ska det bli spännande att se hur pass bra framför allt det första spelet fortfarande är efter alla dessa år. Det har gått nästan 20 år (en i sig svindlande tanke).

Dessutom är det en utmärkt uppladdning inför Shenmue III. När nu det släpps.

(Visited 66 times, 1 visits today)