Virtual Reality har varit en spännande framtidsvision i decennier. Först på senare år har den på allvar letat sig in i vanligt folks hem, även denna gång såld som ett löfte om framtiden. Men i dag kan vi konstatera att VR har blivit ett kommersiellt fiasko.
Sony berättade i mars att de sålt 4,2 miljoner exemplar av sin PlayStation VR. Detta gör den till den mest framgångsrika VR-hjälmen där ute. Det säger onekligen något. Ty försäljningssiffrorna placerar PSVR jämsides med som Segas Mega-CD, känd som en av spelhistoriens största floppar (även om allt är relativt).
Att släppa dyra framgångsrika tillbehör till konsoler har historiskt varit svårt. Kinect tillhör ett av få undantag på ett rätt dyrt men samtidigt oerhört lyckat tillbehör. Microsoft sålde i runda slängar 25 miljoner exemplar av sin rörelsekänsliga kamera, vilket är makalöst bra med tanke på att den släpptes fem år in i konsolcykeln. Andra exempel är gitarrer och andra plastinstrument till Guitar Hero och Rock Band.
PSVR må vara en egen teknologi, men det är fortfarande ett tillbehör till en spelkonsol. Du måste ha en PlayStation 4 för att den ska fungera, vilket gör den totala kostnaden rätt hög.
Även om PSVR är den överlägset mest framgångsrika av marknadens VR-hjälmar – Oculus Rift kämpar för att passera en miljon sålda och tokdyra Vive låg i mars på runt 1,3 miljoner – är den knappast en mainstreamprodukt.
Sony väntar på att få nöjet att berätta att de har sålt 100 miljoner exemplar av sin PS4. Det lär ske i sommar eller till hösten. Ställt i relation till detta blir det ännu tydligare vilken nischprodukt som PSVR är. Bara runt 4-5 procent av PS4-ägarna har investerat i Sonys VR-hjälm.
Frågan är varför så få har brytt sig. I början handlade det utan tvekan om spelen. Eller bristen på dem. Men så är det vanligtvis även med nya spelkonsoler till en början, och PS4 sålde bra från dag ett i alla fall. Nu finns det dock en hel del spel till PSVR, inte minst Resident Evil 7 och det hyllade Astro Bot: Rescue Mission. Men försäljningen har ändå inte lyft.
En gissning är att det har med själva formatet att göra. VR är per definition en ensamupplevelse. Det är motsatsen till Wii, Kinect och Guitar Hero, som är roligast i grupp. VR är att kliva in i en egen liten värld. Häftig, men ensam.
Formatet gör det också lite svårt att marknadsföra. Man måste helt enkelt testa för att förstå. Priset kan också vara ett hinder, om än troligen inte det viktigaste. Vi vet att folk är beredda att lägga ut ansenliga summor på tillbehör. PSVR går att få tag på för runt 2 000 kr på Black Friday, annars är priset runt 3 000 kr. Vilket är mycket pengar. Man behöver nämligen en PlayStation-kamera och Move-kontroller också. Totalpriset kan alltså landa på uppemot 7 000 kr eftersom PSVR kräver en PS4.
Det brukar sägas att VR befinner sig i sin linda. Så är det, och om bara något år kommer vi förmodligen skratta åt PSVR, Oculus Rift och Vive. Framför allt åt sladdtrasslet och priset. Med tiden kommer VR-hjälmarna att bli både mer tillgängliga, billigare och ha bättre prestanda. Men det är inte säkert att det blir en Svensson-produkt ändå.
Kanske kommer VR aldrig att bli den där massmarknadsprodukten som bland andra Sony hoppades när de lanserade PSVR och som Facebook säkert fantiserade om när de pungade ut med tre miljarder dollar för Oculus VR. I dagsläget talar Sony nästan lika tyst om PSVR som de gjorde om PS Vita när det stod klart att försäljningen inte lyfte.
Hur Sonys framtidsplaner för PSVR ser ut vet vi inte i dagsläget. Det skulle förvåna om de inte gör ytterligare en satsning till PlayStation 5, särskilt som PlayStation 4 hela tiden var lite för klen för VR. Men denna gång blir förväntningarna i så fall lite mer återhållsamma.
Fiasko eller kanske inte så illa ändå?