Vi är nu inne i 2020, året då Sony och Microsoft ska lansera sina nya konsoler. Men det behöver inte betyda att de nuvarande enheterna dör.

Sony har en stolt historia av att hålla liv i sina gamla konsoler när de lanserat nya. Rekordet är PlayStation 2. Den togs inte ur produktion förrän samma år som PlayStation 4 lanserades.

Microsofts konsoler, däremot, har dött ganska snart när den nya Xbox lanserats, även om Xbox 360 hölls vid liv rätt länge tack vare sin stora publik och breda tredjepartsstöd. Den sista stora titeln på formatet vid sidan om dans- och sportspel var faktiskt Rise of the Tomb Raider, som släpptes till Xbox One och Xbox 360 när den gamle trotjänaren fyllde tio år 2015.

Den här gången siktar Microsoft, lite oväntat, på att inte göra några av sina nya spel exklusiva till Xbox Series X under den första tiden. Matt Booty bekräftade detta i en intervju med MCV:

“As our content comes out over the next year, two years, all of our games, sort of like PC, will play up and down that family of services. We want to make sure that if someone invests in Xbox between now and [Series X] that they feel that they made a good investment and that we’re committed to them with content.”

Detta är något nytt och upplöser delvis själva begreppet av konsolgenerationer. Första spelet som släpps till både Xbox One och nya Xbox blir Halo Infinite. Tänker Microsoft även släppa Forza Horizon 5 till Xbox One…?

Jag förstår tanken, och beslutet är egentligen bara positivt för konsumenterna. Oavsett om du äger en Xbox One eller köper en Xbox Series X kommer du ha tillgång till Microsofts spel.

Detta kommer bli möjligt i alla fall via Game Pass, där vi för första gången kommer ha tillgång till två olika Xbox-plattformar på samma prenumerationstjänst. Med tiden måste det rimligen differentieras vilka spel som bara fungerar för den som har en Series X och vilka som även ägare av den äldre Xbox One har tillgång till.

Frågan är om Microsoft verkligen har för avsikt att hålla liv i sin, i relativa termer, mindre lyckade Xbox One i flera år till med fysiska releaser? Det tror jag däremot inte. Jag tror att de vill vända blad och bara blicka framåt, men en tjänst som Game Pass gör det svårt för Microsoft att exkludera alla Xbox One-ägare.

Summa summarum är detta en rätt naturlig del av Microsofts nya policy kring att deras spel ska gå att spela överallt, på (typ) alla plattformar. Sony har kontrat med att lanseringsspelen till PlayStation 5 blir exklusiva, vilket är en approach vi är mer vana vid. Det är sannolikt rätt strategi för dem.

Microsoft har däremot en annan filosofi. De säljer först och främst ett ekosystem. Vilken plattform du väljer för att ta del av detta är upp till dig. Game Pass finns numera på PC och jag skulle inte tappa hakan fullständigt om det även lanseras till Switch vad det lider eftersom den inte konkurrerar direkt med Xbox (undersökningar visar att många som har Switch även har en PS4 och/eller Xbox One).

Problemet alla pekar på är att nya Series X-spel riskerar att hållas tillbaka av att de även ska fungera till den betydligt svagare Xbox One S. Det är en viktig poäng, och här vet jag inte riktigt hur Microsoft har resonerat. Men frågan måste förstås ha beaktats.

Under den gångna generationen var PS4 och Xbox One rätt lika som konsoler sedan Kinect försvann ur ekvationen. Däremot blev Sonys och Microsofts affärsmodeller alltmer olika varandra ju längre generationen led.

Båda verkar hålla kursen, vilket kommer göra PS5 och Xbox Series X till två konsoler som erbjuder snarlika saker men på två rätt olika sätt. Bra för konsumenterna, således.

(Visited 171 times, 1 visits today)