Shenmue var spelet som inte bara skulle rädda Segas konsol Dreamcast, det skulle bli en spelskapares magnum opus. Men Yu Suzukis dröm gick i kras, och efter Shenmue III är det svårt att se hur den någonsin ska kunna återuppväckas igen.

Jag var rätt generös när jag betygsatte Shenmue III. För generös har jag insett varför jag gjort något man såklart aldrig ska göra: sänkt betyget i efterhand. Mina reflektioner efter att ha tagit mig igenom spelet en andra gång var betydligt mindre rosenskimrande. Jag kunde då se mer neutralt på spelet och lägga förväntningar och förhoppningar åt sidan.

Det har tagit ett tag att låta allt sjunka in. Kanske ville jag att spelet skulle vara bättre än det faktiskt var. Möjligen är det så enkelt, men samtidigt fanns det delar av Shenmue III som jag verkligen gillade. Miljöerna, inte minst.

Sämst var inte röstskådespeleriet, ljudbuggarna eller de stela animationerna. Det var faktiskt berättelsen, och detta överraskade många fans. Det var nämligen berättelsen som gjorde att många fastnade för Shenmue en gång i tiden, även jag. Att Yu Suzuki uppenbarligen inte kunde leverera den här gången var både överraskande och frustrerande.

Det är minst sagt besynnerligt att den gamle mästerproducenten inte använde detta unika tillfälle för att ta berättelsen ett stort kliv framåt. Hur många fler chanser tror han att han kommer att få?

Något annat jag reagerat för är det slående kvalitetsgapet mellan Shenmue II och Shenmue III när det kommer till berättelsen och mellansekvenserna. Det som var cinematiskt och storslaget i det andra spelet var ryckigt och amatörmässigt i det tredje.

Detta påverkade förstås helhetsupplevelsen. För mig har Shenmue alltid varit ett spel som känns i magen. Musiken, miljöerna och den vardagliga lunken som emellanåt bröts av dramatiska scener. Minns den ikoniska takscenen med helikoptern i Shenmue II. Shenmue III har en dramatisk final, men det är ingenting som kommer i närheten av de bästa scenerna i det andra spelet.

Jag hoppades att den utlovade story-expansionen skulle reparera en del av den taffliga berättelsen, ta den framåt lite grand eller erbjuda mer information om sådant som lämnades därhän. Inget av detta hände. I själva verket var expansionen något av ett skämt, vilket på ett sätt lade locket på mina förhoppningar om att Shenmue III kan bli bättre än så här.

Detta får känslan att komma smygande: Shenmue kommer förmodligen aldrig bli vad det en gång var. En AAA-produktion med en storslagen och välberättad historia, mystik, fantastisk musik och vissa branschledande inslag.

Shenmue då sprängde gränser. I dag har det reducerats till en nostalgifest för ett fåtal fans. Shenmue III satte en helt annan måttstock för vad vi kan förvänta oss av Yu Suzukis serie om den någonsin får en fortsättning. Det är lågbudget på alla tänkbara sätt.

Jag kommer definitivt återvända till Shenmue II igen. Det spelet är fortfarande, trots att det åldrats en del efter alla år, ett fantastiskt äventyr. Men Shenmue III är inget spel jag känner den minsta lust att besöka en gång till. Jag skulle tro att få fans känner annorlunda.

Shenmue blir helt enkelt aldrig vad det en gång var. Det är en tråkig insikt, i synnerhet för den som följt serien i nästan 20 år och för vilken den kommit att betyda väldigt mycket. Ändå är det den enda rimliga slutsatsen.

Lantliga Bailu var en bra start i Shenmue III. Sedan gick det utför.
(Visited 161 times, 2 visits today)