Det var en blandad kompott som Microsoft bjöd på i sin Xbox Games Showcase. Men högt över allt stod förstås mannen i den smaragdgröna rustningen. Halo Infinite ser ut att bli Master Chiefs riktiga comeback, och det gör mig genuint glad.
Snart 20 år har gått sedan världen fick chansen att bestiga ringvärlden för första gången. Halo Infinite ser verkligen ut som Halo: Combat Evolved till en ny generation. Den gameplaytrailer vi fick se gav mig stundom gåshud. Mina förhoppningar om att 343 Industries äntligen, på tredje försöket, ska få till det ökade rejält. Efter ett halvår av besvikelser kan Halo Infinite kan mycket väl bli årets spel.
Rares Everwild fick bara en kort trailer, och det är fortfarande inte helt uppenbart för mig vad spelet går ut på. Ej heller har vi en aning om hur långt bort premiären ligger, men Rare brukar ta tid på sig så vi ska nog inte räkna med en release förrän tidigast i slutet av nästa år.
The Medium visades för andra gången. Det är Xbox-exklusivt och ser bättre och bättre ut. Och riktigt obehagligt. Frågan är om jag kommer våga spela det. Leken med alternativa verkligheter är inget nytt, men det ser ut att användas på ett spännande sätt här.
Obsidians nya RPG Avowed är inget som lockar mig personligen, men det verkar vara ungefär vad fansen av genren förväntar sig av studion. Att Playground skulle utannonsera att Fable är under utveckling hade det ryktats så hett om att det närmast togs för givet. Vi fick bara se en väldigt kort snutt, så frågan är hur tidigt i utvecklingen spelet är. Roligt för fansen hur som helst, och jag har inget alls emot ett nytt Fable.
Mer överraskande var att Xbox Series X kommer lanseras utan ett nytt Forza. Nya Forza Motorsport är ”tidigt i utvecklingen”. Att Forza Horizon 4 får en uppgradering till Xbox Series X tyder på att Microsoft inte ser någon brådska i att släppa del 5. Vilket jag kan uppskatta.
Tetris Effect Connected, mer Destiny 2 och mer The Outer Worlds var kanske inte riktigt det jag hade suttit och hoppats på. Den nybildade franska tredjepartsstudion Interior/Nights storydrivna As Dusk Falls såg däremot intressant ut. Det gör även Dontnods Tell Me Why, som vi fick en ny trailer för. Definitivt för dem som gillar starka historier och inte bryr sig lika mycket om imponerande grafik.
Tyvärr fick vi inget gameplay från Senuas’s Saga: Hellblade II. Inte heller fick vi veta när Psychonauts 2 ska släppas. Det börjar kännas som ett evighetsprojekt nu, och av trailern är det svårt att döma huruvida det blir värt att spela. Det sticker helt klart ut i repertoaren och är därför välkommet bland alla shooters och mörka actionspel.
Slutligen var det trevligt att se Phantasy Star Online 2: New Genesis. 20-årsjubileum, minsann. Phantasy Star Online släpptes till Dreamcast i början av 2001. Jag minns än i dag mycket väl hur det kändes att gå online med hjälp av konsolens inbyggda modem. Det var lite skakigt, men det var oerhört spännande. Jag kände att jag var med om något historiskt där och då.
I dag är Phantasy Star Online nästan okänt i väst, så Phil Spencers intresse för att ta serien till Xbox var lika behjärtansvärt som det var otippat när det blev offentligt på fjolårets E3. Nu får vi alltså mer av den varan.
Så… var det en bra show? En lovande sådan? Ja, det tycker jag nog. Gladast var jag åt Halo Infinite, som ser ut att bli precis det Halo jag längtat efter sedan Halo 3.
Jag saknade, som så ofta, den där stora överraskningen som exempelvis ett nytt BioShock hade varit. Men det vi fick se var överlag bra och visar på en imponerande bredd. Game Pass blev plötsligt en ännu mer prisvärd tjänst.
Dessutom ska vi komma ihåg att vad ungefär hälften av de studior som ligger under paraplyet Xbox Game Studios arbetar på fortfarande är höljt i dunkel. Det kommer alltså mera. Förmodligen redan nästa månad.
Ja, det är verkligen att MS letat sig tillbaka till rötterna.
Halo och Fable inger precis samma känsla som inför första Xbox skulle komma.
Master Chief ser likadan ut igen som i CE.
Det står enbart Xbox längst upp på fodralen igen.
Samma gröna färg inuti konsolens överdel som på första Xboxen, osv.
Nackdelen kan vara att det kan bli väldigt förvirrande för en random konsument, förutom 360, när det går från Xbox till Xbox One till Xbox igen medan Playstation har bestämda steg från 1 till 5.
PS5 är väldigt framtids-orienterad och liknar inget annat tidigare, medan Xbox series X är en stor blinkning till första generationens Xbox.
Med det sagt ser ändå Xbox starkare ut än på länge utan förvirrande krav på det ena och det andra.
Bara sömlösa och obegränsade spelupplevelser.
Som du skrev finns det mycket kvar att presentera också..
Att namnge sina produkter är inte Microsofts starka sida… Och de vet själva om det. Phil Spencer har medgett att medan Sony har en helt logisk och glasklar numrering av PlayStation är namnen på Xbox-konsolerna ”all over the place”. Frågan är varför de nu gjort saken ännu värre…?