Microsofts streamingtjänst har fortfarande inte fått ett riktigt namn utan kallas ännu Project Xcloud. Men tjänsten är på väg att lanseras på riktigt, och ett tecken på det är den tillbehör som Razer

Som någon uttryckte det i kommentarerna: ”Just one short accessories ad makes xCloud look far more appealing than Stadia ever did.” Lite så känns det.

Jag har länge känt att streaming är ett hot mot traditionellt spelande. Som alla som använder streamingtjänster vet är det helt upp till utgivaren vad som erbjuds och när. Produkter kan försvinna vilket ögonblick som helst, kunden behöver inte frågas om lov. Det är delvis därför jag föredrar fysiskt format för spel, även om jag naturligtvis köper digitalt om det är enda alternativet.

Streaming är dock framtiden, det är bara att inse, och så länge det inte är det enda alternativet som erbjuds har jag egentligen inga problem med det.

Google gjorde ett försök med Stadia. Men lanseringen var vingklippt och tjänsten har inte fått upp farten än. Cirka en miljon användare beräknas Stadia ha, och sannolikheten för att de ska bli särskilt många fler är liten. Då har Microsofts Xcloud betydligt större chans att lyckas.

Nu när det är klart att tjänsten lanseras i Sverige i september och Razer utannonserat tillbehör till Xcloud börjar det kännas som på riktigt. Streaming för spel är verkligen här. Vem hoppas då Microsoft kunna locka med streaming? Även med Microsofts enorma muskler krävs det att slutanvändaren har en stabil uppkoppling för att det över huvud taget ska fungera.

Är jag då intresserad av Xcloud? Nja. Nyfiken kanske är ett bättre ord. För det är klart att det finns en lockande tanke i att kunna spela på mobilen också. Men som jag ser på saken är det en fråga om rätt tjänst för rätt spel.

Jag skulle inte gärna spela Halo Infinite på min Note 9, exempelvis. För ett sådant spel vill jag ha den kompletta upplevelsen på min UHD-TV med HDR och hela paketet. För ett mindre spel som, säg, Inside eller en plattformare som Rayman Origins skulle dock Xcloud vara helt OK.

Vi lever i spännande och lite omvälvande tider. Medan Nintendo fortsätter att vara omåttligt framgångsrika med ett lastgammalt koncept (Switch passerade 61 miljoner sålda enheter under förra kvartalet, och givet hur bra betalt Nintendo tar för konsolen är det fina vinster) har Microsoft en strategi som handlar om tjänster och ekosystem. Och, kanske, på lite sikt en framtid där Xbox är mer av ett abonnemang än en konsol.

(Visited 111 times, 1 visits today)