Det blev ingen PlayStation 5 eller Xbox Series X för min del i år. Jag förbokade ingen av dem, och det är inget jag ångrar (även om det vattnades lite i munnen när jag såg kunder på Elgiganten klampa hem med en Series X under armen förra veckan).

Det gamla utnötta klyschan ”det handlar om spelen” gör sig påmind. Det saknas helt enkelt intressanta next-gen-exklusiva spel just nu. Men det kommer ändras redan under det kommande året.

Många utvalda har klämt och känt på PS5 och Xbox Series X under en tid nu, och det mesta jag sett av deras omdömen är positivt. Även om det där haktappande spelet saknas så här i inledningen får hårdvaran väldigt mycket ros.

Det främsta klivet för både Xbox och PlayStation handlar om kortare laddningstider. Mer tid att spendera i spelen och mindre att sitta och glo på att spelet ska laddas, således. Konsolens SSD är dock dyr, och det betyder att vi bara får drygt 800 gb att använda i PS5, vilket kommer fyllas upp snabbt.

PS5 är också helt tyst, och efter en generation med jetmotorn PS3 och därefter hårtorken PS4 går det knappast att överskatta hur stort det är med en tyst PlayStation. Priset vi får betala för denna tystnad är en rekordstor konsol.

DualSense-kontrollen är kanske det som de flesta är mest imponerade av. Den beskrivs som en game changer, och det ska bli väldigt spännande att testa den. Jag har en farhåga om att de funktioner som imponerar på många, däribland de anpassningsbara triggers som bjuder varierat motstånd, mest kommer användas till gimmickartade funktioner. Men det är som alltid upp till utvecklarna att utnyttja dem.

Helt klart är i alla fall att DualSense är en mycket mer avancerad och, som det verkar, genomtänkt handkontroll än alla Sonys tidigare kontroller. Den är dessutom större och tyngre, vilket uppskattas. Men. Alla nya funktioner har en baksida, och du gissade förmodligen rätt: de dränerar batteriet. De spel som kommer använda de flesta funktioner i DualSense kommer också förkorta batteritiden betänkligt.

Det påstås att Astro’s Playroom, som finns förinstallerat på PS5 och är tänkt att visa upp handkontrollens alla funktioner, ger en batteritid på cirka sex timmar. Det är oroväckande lite, och långt ifrån vad den mer traditionella handkontrollen till Xbox Series erbjuder.

Det är således båda plus och minus här, som alltid. Men som Oli Welsh konstaterar erbjuder Sony och Microsoft denna gång ett mer påtagligt kliv i hur vi spelar än de gjorde senast. De har lite olika strategier för detta, men den stora skillnaden gentemot PS4 och Xbox One lär bli snabbheten med vilken vi kan hoppa direkt från startknappen och in i spelet.

I takt med att konsolerna och spelen blivit alltmer avancerade har begreppet plug’n play helt gått förlorat utanför Nintendos lokaler. För den som suttit i minuter och väntat på att Red Dead Redemption II ska ladda kommer det märkas en välkommen skillnad.

Av allt att döma är PS5 och Xbox Series X jämbördiga , så oavsett vilken konsol du väljer kommer du kunna njuta av mer speltid och mindre laddtid. Skillnaden är att Xbox erbjuder quick resume på flera spel samtidigt, vilket är en funktion som jag redan vet att jag kommer att älska.

Sony verkar ha tagit stora steg med DualSense.
Men detta betalas med dålig batteritid.
(Visited 191 times, 1 visits today)