I en tid när priserna på retrospel och konsoler skenar är det kanske inte så konstigt att det har blivit populärt att släppa retrominikonsoler. Vi har fått versioner av allt från PlayStation till NES, Mega Drive och Commodore 64. När Intellivision utannonserade att de tänkte släppa en retrodoftande ny konsol vid namn Amico var det många som blev nyfikna. Fyra år senare tyder ingenting på att konsolen någonsin blir verklighet.
Det var 2018 som den lilla konsolen Amico offentliggjordes. Eller snarare, själva idén. Konsolen skulle lanseras två år senare, sades det. Nu behövdes bara pengar för att få projektet i hamn. Tommy Tallarico lovade guld och gröna skogar. Han har inte lyckats hålla någonting, och talande nog har Tallarico klivit av som chef.
Tecknen i skyn har varit många. Visserligen kunde utvecklarna under en tid skylla de upprepade förseningarna på pandemin. Vi vet att produktion och utveckling har hämmats av de rådande omständigheterna (det har även drabbat Steam Deck, för att inte tala om PS5 och Xbox Series X).
Fair enough. Men plötsligt höjdes priset på enheten till 290 dollar för konsolen med en i stället för två handkontroller. Vill du ha två kontroller ligger priset på 340 dollar. Nu snackar vi alltså en budgetkonsol till premiumpris. Och själva poängen med Amico, enligt Intellivision själva, är att man ska spela tillsammans med andra så rimligen behöver man den där andra kontrollen. Eller ännu fler.
Intellivision har aldrig lyckats visa upp en återförsäljarenhet av konsolen. Den så kallade unboxing som gjordes för några månader sedan var helt uppenbart riktad mot investerare, inte mot slutkunden. Syftet kan bara ha varit ett: att visa att konsolen finns och att deras pengar inte har slösats bort på ingenting.
Det vi fick se på den åtta minuter långa filmen var emellertid en fejkad unboxing. Konsolen låg i en kartong, men det var många detaljer som visade att det inte var en färdig konsol som packades upp. Ingenting låg inplastat, och filmen är klippt vilket innebär att vi aldrig fick se när konsolen startade upp. En hel bunt med spel fanns förinstallerade. Troligen kördes allt via Android på en annan enhet.
Intellivision saknar pengar för att tillverka konsolen. Och häromdagen noterades att varumärket Intellivision Amico övergivits. Det hävdas nu att detta har åtgärdats sedan dess, men nog är det ett tecken på att Intellivison inte är så intresserade av Amico längre.
Jag brukar alltid önska nya aktörer på marknaden lycka till. Jag vill aldrig att någon ska misslyckas, tvärtom är det roligt när det dyker upp nya produkter. Men få har ens förstått poängen med Amico från första början. Det är en budgetkonsol med rörelsekänsliga skärmkontroller och enkla spel som möjligen skulle vara intressanta om de var free-to-play. Tommy Tallarico är en snackpåse utan motstycke, och inte ens hälften av det han säger visar sig stämma.
Amico kommer aldrig släppas. Punkt. Och det kanske är lika bra, för utifrån allt vi sett hittills är Amico förvillande lik Ouya. Fast mycket dyrare.
Trist :< Faktiskt. Jag håller helt med dig om att det är roligt när det dyker upp nya produkter. Dessutom behövs uppstickare och utmanare. Som det är nu verkar det som om Microsoft ville lägga under sig hela marknaden, kanske göra någon deal med Sony så att de blir mer som Nintendo kanske (dvs krympta och nischade).
Det vore häftigt ifall det motsatta kunde hända, någon "budgetkonsol" med ett genialiskt bra spelsläpp som slår igenom på allvar och blir den stora snackisen hela 20-talet och vidare. Särskilt om det innebar en comeback för fysiska spel fast på ett innovativt sätt. Både xbox och playstation bortgjorda och tillfälligt förbisprungna av utvecklingen- inte nödvändigtvis den tekniska utvecklingen utan snarare hur man använder tekniken på smartare sätt och ger kunderna, spelarna, vad de vill ha och att det blev köparnas marknad i betydligt högre grad.