Tiden flyger fram. Har ni märkt det, möjligen? Det är nu tio år sedan Irrationals mästerverk BioShock Infinite släpptes till PC, Xbox 360 och PlayStation 3.
Många års utveckling, som höll på att ta knäcken på teamet och Ken Levines förhållande (om jag förstått saken rätt), resulterade i ett av de bästa spelen någonsin. Om du frågar mig. Andra har varit betydligt mindre begeistrade i slutprodukten, men jag håller BioShock Infinite som ett av mina favoritspel genom alla tider.
När de tre BioShock-spelen släpptes som en remastrad samling till Xbox One och PS4 år 2016 dök jag in i dem igen och fick i princip samtliga förställningar och minnen bekräftade (recension här). Det första spelet är fantastiskt stämningsfullt men lider av grovhuggna strider (och de förhatliga automatkarbintornen!). BioShock 2 är mer av samma. Och Infinite är bättre på alla punkter och har fortfarande en av spelhistoriens bästa inledningar.
En anledning till att många inte är lika förtjusta i BioShock Infinite som jag är att spelet, precis som Alan Wake, inte riktigt blev vad det först utlovades bli. Men ser man förbi detta, som ju egentligen handlar om förhoppningar och föreställningar om vad spelet kunde ha blivit och inte så mycket om vad det faktiskt blev, är Infinite en fantastisk resa som jag önskar att alla fick ta del av.
Miljöerna. Designen. Berättelsen och dess vändningar. Karaktärerna, där Elizabeth står ut. Ja, även gameplay. Det är faktiskt fortfarande ett vackert spel, även om det såklart har åldrats eftersom det ursprungligen utvecklades och släpptes till Xbox 360 och PS3. Konstigt vore annars.
Just 2013 var ett galet spelår. Förutom BioShock Infinite släpptes även The Last of Us, dundersuccén GTA V och rebooten Tomb Raider som kom att bli det första spelet i en trilogi. Och många, många fler. Det var också ett år när två nya konsoler, Xbox One och PlayStation 4, lanserades, så de sjunde generationen vinkades onekligen av med flaggan i topp. BioShock Infinite var utan tvekan en fantastisk svanesång för Xbox 360.
Läs även:
Min recension
Lyssna på:
Detta samtal med Ken Levine om utvecklingen av BioShock Infinite. Rekommenderas varmt!