Jag har spelat ett antal The Legend of Zelda-spel genom åren, däribland The Wind Waker och Twilight Princess men också Breath of the Wild. Så var det dags för det omtalade Tears of the Kingdom.

Jag har försökt att förstå vad grejen med Links hyllade äventyr är, för det är uppenbart att många är upp över öronen förälskade i dessa spel. Men jag lyckas bara inte. Den där känslan infinner sig aldrig, och ibland undrar jag om det är mig det är fel på.

Nu senast har jag försökt komma in i Tears of the Kingdom. Det känns ganska mycket som Breath of the Wild till en början. Spelmekaniken tycks oförändrad, och världen är väldigt välbekant.

Det finns emellertid några saker som jag funderar över. Varför innebär tillgången till ens inventory en enda lång lista? Man samlar på sig ganska mycket saker genom äventyret så det blir snabbt rörigt.

Jag är inte heller såld på att springa runt och jaga och plocka frukt och annat för att tillaga allt i syfte att läka. Eftersom jag inte är heller är intresserad av att bygga saker som om detta var Lego Zelda blir det allt mindre kvar av spelet grundläggande gameplay som attraherar mig.

Hela survival-delen är helt enkelt inte särskilt rolig. Jag vill framåt, jag vill ha mer story och mindre svampsamlande. Det tar dock tid att ta sig framåt i Tears of the Kingdom, för spelet är gigantiskt. Och det finns massor att göra för den som gillar upplägget. Själv har jag svårt att slå mig till ro i denna värld.

Nej, The Legend of Zelda: Tears of the Kingdom är för stort, för yvigt och med ett gameplay som inte alls attraherar mig tillräckligt för att jag ska orka spela vidare. I ganska hög grad visste jag redan detta innan jag köpte det. Men precis som med Breath of Wild var jag ju bara tvungen att testa… Nu vet jag det jag nog visste hela tiden, nämligen att Zelda inte är för mig.

Det är inget större fel på vare sig mig eller Zelda. Vi är bara inte skapta för varandra.

En Redditanvändare skojar till det.
Men visst är Wii U-omslagen bedårande snygga?

(Visited 112 times, 1 visits today)