Trenden kommer och går. En lukrativ trend i spelbranschen som gett miljardvinster för ett fåtal och resulterat i besvikelse och ångest för desto fler är det som brukar kallas Gaas (games as a service). Börjar vi närma oss slutet för denna nu?
Anthem, Marvel’s Avengers, Bleeding Edge, Xdefiant och nu senast Concord. Antalet live service-spel som gjort fiasko är växande. Vissa av dem lever fortfarande medan andra gjorde fiasko direkt från start och aldrig fick upp farten.
Det är inte så konstigt, egentligen. Spelarna har begränsat med tid och alla sådana här spel kan inte lyckas. Megasuccéer som Fortnite och Overwatch kommer givetvis fortsätta locka nya guldgrävare som är ute efter det där genombrottet, spelet som gräver guld åt utvecklaren. Men kostsamma fiaskon som Concord och Anthem borde få utgivarna att tänka ett varv till innan de ger grönt ljus för nästa Overwatch-utmanare.
Personligen har jag exakt noll intresse för den här typen av spel. Därför är jag glad när jag ser att spelbranschen fortfarande rymmer singleplayerupplevelser som Ghost of Tsushima, Black Myth Wukong och Astro Bot och indietitlar som The Plucky Squire, Little Nightmares, Nobody Wants to Die och Close to the Sun.
Bland de mindre produktionerna flödar kreativiteten, och det har förstås mycket att göra med att billigare projekt möjliggör större risktagande. Concord var ett spel som inte bidrog med någonting nytt över huvud taget, och verkar ha gjort det mesta som konkurrenterna gör lite sämre. Det fungerar inte på dagens marknad när utbudet är så enormt.
Jag tror inte att live service-trenden är död, bevisligen finns fortfarande mycket pengar att hämta här och upplägget passar bra för vissa typer av spel. Men med en marknad som börjar se mättad ut lär antalet nya live service-titlar inte öka lika snabbt som tidigare. Framför allt kanske det blir färre spel som får onlinetvång överlag, något som kan slå helt fel ibland. Det senaste exemplet på ett spel som bara blev sämre av att göras till ett onlinespel är Test Drive Unimited – Solar Crown. Men det är förstås en delvis annan problematik.
I en bransch där tusentals anställda får gå finns det inte längre plats för våghalsiga risktaganden. Detta har två sidor. Å ena sidan kanske vi slipper se kallsupar som Concord, å den andra kanske utgivarna blir ännu fegare. Don’t Nod meddelade nyligen att kritikerhyllade Jusant och Banishers: Ghosts of New Eden båda underpresterade. Detta gör att Don’t Nod pausar två projekt och uttalat kommer satsa på säkrare projekt framöver.
Dessa två är inte de enda spelen i år som förtjänade bättre, men det räcker inte att bara vara bra i dag för att lyckas. Konkurrensen är stentuff, och det krävs att man står ut. Visserligen ser vi överraskande succéer som Valheim och Palworld fortfarande, men med tanke på hur många spel som släpps är dessa framgångar nästan att likna vid att skrapa fram en vinst på Triss.