PlayStation VR, Oculus Rift eller HTC Vive? Vilken ska man köpa? För egen del: ingen. Inte just nu i alla fall.
Nintendo of Americas Reggie Fils-Aime har sagt att skälet till att Nintendo inte har utannonserat någon egen VR-produkt ännu är att tekniken är lite för oslipad, vilket skadar upplevelsen.
Mycket kan sägas om den man som personifierar Nintendos eget PR-maskineri, men Reggie Fils-Aime har rätt i detta fall. Vi befinner oss ännu i VR-teknikens linda. Om bara fem eller tio år kommer vi förmodligen skratta åt dagens VR-hjälmar. Dagens VR-produkter ger användarna huvudvärk och även om illusionen av att befinna sig i en tredimensionell värld fungerar relativt väl, har den uppenbara brister både vad gäller synfält och upplösning.
Det finns en uppenbar risk för att den breda lanseringen av VR just nu, innan tekniken blivit mer finslipad, kommer resultera i att intresset går upp för att sedan falla pladask precis som det gjorde med rörelsekänsliga kontroller som Wii och Kinect.
Det är lite med detta i åtanke som jag beslutat för mig för att ha tålamod och vänta. Priset påverkar förstås en del också. Vive kostar hiskeliga 9000 kr, Oculus Rift går lös på runt 6000 kr och vill du ha Sonys PlayStation VR kräver den en PS4, en PlayStation-kamera och 4800 riksdaler.
Det finns förstås en fattigmanslösning på problemet om man är lagd åt det försiktiga hållet: Samsungs Gear VR kostar bara en tusenlapp och ger enligt recensioner en helt OK VR-upplevelse för pengarna.
Om man är lite osäker på om det är värt att lägga ut så pass mycket pengar som Oculus, Sony och HTC vill ha för sina hjälmar, kan Samsungs alternativ vara värt att överväga.
Den kräver å andra sidan en av Samsungs nyaste telefoner, men har du redan en sådan kan du få en billig VR-upplevelse i väntan på att tekniken ska utvecklas.
Risken att VR-hjälmar som nu lanseras kommer att samla en hel del damm i folks garderober inom några år bedömer jag som ganska uppenbar.