E3 hålls i Los Angeles varje år. Vi får alltid se mängder av nya spel. Trailrar. Oväntade avslöjanden. Sifferskryt. Och med jämna mellanrum även avtäckning av nya konsoler (senast 2013).

Det finns dock vissa år som går till historien som lite extra spännande. E3 2005 var ett sådant år. Då visade ett oerhört kaxigt Sony upp arvtagaren till världens mest populära konsol – PlayStation 3. Det var en oerhört teknisk presskonferens med diagram, staplar och detaljerad information om Cell-arkitekturen i nya PS3. Sömnigt. När Ken Kutaragi med sina tummar i luften proklamerade ”this is PlayStation 3” fick vi äntligen se konsolen. En best, minst sagt.

På samma E3 drog Nintendos Satoru Iwata oväntat fram en konsol ur sin kavajficka. Konsolen, som ännu kallades Revolution, skulle göra oss unga på nytt genom att samla 20 år av Nintendos historia. Den skulle alltså, genom Virtual Console, kunna erbjuda spel ända från NES dagar.

Det är ibland intressant att se skillnaden mellan de löften som utställts vid en konsols avtäckning och den verklighet vi fick. Nintendos Virtual Console-tjänst kom i själva verket att erbjuda en bråkdel av alla de gamla Nintendo-spel som utlovades 2005, och det var inte den enda punkten där Nintendo lovade runt och höll tunt (se en genomgång löfte för löfte här).

Men där och då kändes Revolution som ett gigantiskt steg i utvecklingen. Medan Sony och Microsoft mest pratade om högupplöst grafik, visade Nintendo på något annat. Något nytt. En hel spelvärld var överväldigad.

Revolution, som snart skulle få namnet Wii, blev som bekant en gigantisk succé. Nintendo togs på sängen av framgången och misslyckades med att möta efterfrågan under flera års tid. Men lika snabbt som Wii flög av hyllorna under de första åren, dog intresset för konsolen. Kärnspelarna alienerades av Nintendos nya casual-attityd och de flyktiga casual-spelarna vandrade snart vidare till nya spännande saker.

När Nintendo visade upp Wii U på E3 2011, var varumärket Wii tämligen dött. Ipad hade släppts året före och smarttelefonerna blev alltmer avancerade. En ny spelmarknad började ta form, och det tycktes ha gått Nintendo förbi. Resultatet blev en konsol som lade sig på en tiondel av Wii:s försäljning månad för månad.

Där har den förblivit. När Wii U pensioneras kommer den stanna på mellan 13 och 15 miljoner sålda enheter – att jämföra med Wii:s 101 miljoner. Nintendo stretade på och lyckades till slut vända förlust till vinst i räkenskaperna. Men Wii U förblir ett kommersiellt misslyckande.

Nästa år räknar alla med att få veta mer om Nintendos nya stationära spelkonsol (trolig lansering 2017). Åter igen kommer vi få höra ord som ”revolutionerande”, ”unik” och ”innovativ”. Visa av erfarenhet bör vi betrakta sådana utspel med en skopa salt. Även om det är så mycket trevligare att låta sig svepas med i stunden. Det är ju alltid roligare att tro.

Se hela Nintendos presskonferens från E3 2005 här.

(Visited 23 times, 1 visits today)